Halaman

14 February 2010

Terengganu Peneraju Bidang Pendidikan Negara

Laporan: Kamarudin Mat Akib dan Harun Hassan

Terengganu mampu menjadi peneraju kepada negeri-negeri lain bagi memajukan bidang pendidikan di negara ini, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin MohdYassin.

Beliau berkata, banyak program yang dilaksanakan Kerajaan Terengganu bagi meningkatkan kecemerlangan pelajar, tetapi tidak dilasanakan di negeri-negeri lain.
“Banyak program yang dilakukan di Terengganu boleh dicontohi negeri lain bagi memajukan bidang pendidikan,” katanya ketika berucap merasmikan pogram Juara Rakyat peringkat Parlimen Kuala Terengganu di Stadium Negeri Kuala Terengganu petang semalam (13 Februari).

Hadir sama pada majlis itu, Menteri Besar Dato’ Ahmad Said, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah dan para pemimpin kanan kerajaan.

Tan Sri Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, pemberian wang sagu hati kepada pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan utama dan e-Book hanya dilaksanakan di Terengganu dan rakyat negeri ini sepatutnya bersyukur kerana berpeluang menikmati kemudahan tersebut.

Sehubungan itu, beliau meminta rakyat sama-sama menyokong kerajaan sedia ada kerana terbukti hanya UMNO dan Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang mampu membela nasib rakyat negeri dan negara ini.

Katanya, sebanyak 22 sekolah rendah dan 26 sekolah menengah baru dibina di seluruh negeri ini melalui Rancangan Malaysia Ke-9.

TEGANUKITA