Halaman

02 August 2010

Jadikan ubi gadong makanan harian

Oleh: Esah Abdullah

Tidak mustahil suatu hari orang ramai memilih tepung ubi gadong untuk membuat kuih muih sebagai ganti tepung gandum jika apa yang dirancang hari ini menjadi kenyataan.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said melahirkan keyakinannya bahawa ubi gadong berpotensi menjadi produk makanan utama seperti gandum jika dihasilkan mengikut permintaan pasaran seperti kek, kerepek dan kuih muih lainnya.

“Saya yakin jika ada usaha ke arah mengkomersialkan ubi gadong dan dengan bantuan pihak Universiti Sultan Zainal Abidin (UnisZA) yang menjalankan penyelidikan mereka,” katanya, di majlis Menandatangani Perjanjian (MoU) Program Penyelidikan Pertanian Ubi Gadong UnisZA dan kerajaan negeri di Wisma Darul Iman baru-baru ini.

Katanya, kerajaan bersedia memberi peruntukan RM2 juta kepada UnisZA secara berperingkat untuk meneruskan kajian terhadap potensi tanaman tersebut selama dua tahun sebelum ia dipasarkan.

“Setakat ini tiada perancangan penanaman secara besar-besaran, namun projek perintis ini akan ditanam secara pertanian ladang dengan kerjasama Jabatan Pertanian,” katanya.

Bagaimanapun katanya, untuk peringkat permulaan UnisZA perlu menghasilkan produk yang mampu dijual bagi membolehkan ia dikenali pengguna.

Dalam majlis itu, Menteri Besar menjadi saksi kepada pertukaran MoU antara kerajaan negeri yang diwakili Setiausaha Kerajaan, Dato’ Mazlan Ngah dan UnisZA diwakili Naib Canselornya, Dato’ Prof Dr Alias Daud.

Dato’ Ahmad turut mengumumkan pemberian insentif RM30,000 kepada enam pelumba Formula Future Terengganu yang berjaya menjadi juara dalam kejohanan Formula Future Kebangsaan yang diadakan di Taman Botani, Putrajaya baru-baru.

“Setiap seorang akan menerima RM5,000 dan enam daripada 10 pelumba Negara adalah peserta kita yang terpilih mewakili Malaysia ke Kejuaraan Formula Future Dunia di Liverpool, England bermula 13 hingga 15 Ogos ini,” katanya.

Menteri Besar juga memaklumkan bahawa kerajaan negeri akan menubuhkan 10 kiosk yang akan dikenali dengan nama JR Best (Jagung Rakyat Best) bagi menjual hasil jagung tempatan seperti jagung rebus dalam bentuk bijian dan air jagung .

“Kerajaan peruntukan RM80,000 dimana setiap kiosk berharga RM8,000 dan akan memilih belia-belia yang berminat untuk bekerja di kiosk dan akan mula beroperasi selepas Hari Raya Aidilfitri depan,” katanya.


TEGANUKITA