Halaman

23 August 2009

Kebersihan Premis, Makanan Sempena Ramadan

Oleh : Mohd Shuhaimi bin Ahmad

Kerajaan negeri memberi amaran tegas kepada peniaga dan pengusaha makanan sempena Ramadan ini supaya menekankan aspek kebersihan bagi mengelak makanan tercemar.

Peniaga yang didapati gagal mematuhi arahan yang dikeluarkan Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu akan didakwa mengikut Akta Makanan dan premis mereka juga boleh disita.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, berkata Jabatan Kesihatan Negeri dengan kerjasama Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) akan menjalankan pemeriksaan secara bersepadu ke tempat perniagaan terutama Bazar Ramadan bagi memastikan peniaga mematuhi arahan yang ditetapkan.


Orang ramai perlu memilih gerai yang bersih bagi mengelak daripada keracunan makanan pada bulan Ramadan ini. -Foto Arkib Ukom

Katanya, pihak berkuasa juga akan mengunjungi premis memproses makanan bagi memastikan makanan dihasilkan di tempat yang bersih, selain pemakaian apron serta penutup kepala dipraktikkan ketika menyediakan makanan.

Pada masa yang sama, pengguna atau pembeli juga harus bijak memilih dan memboikot peniaga yang gagal menyediakan makanan dalam keadaan bersih termasuk makanan tidak tertutup.

“Apa yang penting dalam memastikan kebersihan ditingkatkan adalah yang pertama, sikap peniaga sendiri yang harus menekankan ciri kebersihan dan kedua, pembeli sendiri perlu memboikot kalau makanan yang dijual tidak tertutup dan tidak bersih,” katanya ketika siang akhbar selepas Mesyuarat Mingguan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini (19 Ogos).

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr Abdul Rahman Mokhtar dan Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Nordiyanah Hassan.

Dr Nordiyanah berkata, sepanjang Ramadan lalu, sebanyak 4,361 premis diperiksa dalam 163 operasi (lawatan) dan 35 daripadanya ditutup akibat gagal mematuhi spesifikasi ditetapkan.

Malah, daripada operasi itu, pihaknya turut mengeluarkan 119 amaran kepada peniaga, selain merampas 655 barangan yang bernilai lebih RM4,000.

Katanya, pada 2008 juga, Jabatan Kesihatan mendapati 53 peratus daripada 385 sampel makanan yang diambil tercemar atau melanggar dari seri mikrobiologi.

Beliau berkata, peniaga Bazar Ramadan juga dinasihatkan memakai topeng muka bagi menjauhi diri daripada risiko gejala penyakit H1N1 berikutan mereka berdepan dengan ramai pelanggan setiap hari.

Sementara itu, sempena Ramadan juga, kerajaan negeri dengan kerjasama Jabatan Kesihatan Negeri akan mengadakan program Nafas Baru bagi membantu perokok di negeri ini meninggalkan tabiat merokok.

Dr Nordiyanah berkata, tahap merokok di kalangan rakyat Terengganu agak membimbangkan, berikutan 15.2 peratus rakyat negeri ini dikesan merokok pada 2007.

“Ramadan ini menjadi waktu terbaik bagi menghentikan tabiat yang sememangnya mendatangkan banyak kemudaratan. Selain membawa penyakit, merokok juga memberi impak negatif kepada kewangan perokok itu sendiri,” katanya.

Berdasarkan hasil tinjauan kesihatan dan Mobiliti Ketiga yang dijalankan Kementerian Kesihatan Malaysia pada 2006, prevelen merokok di kalangan dewasa keseluruhannya 21.5 peratus, iaitu merangkumi 2.73 juta orang.

UKOM