Halaman

01 November 2009

Jurunikah Terima Kenaikan Elaun 150 Peratus

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH

Jurunikah bertauliah seluruh Terengganu yang tidak pernah menerima kenaikan elaun sejak 25 tahun lalu mula mendapat khabar gembira apabila kerajaan negeri menaikkan elaun bulanan 150 peratus berkuatkuasa Mei lalu.

Sebelum ini jurunikah menerima RM60 dan jumlah itu meningkat kepada RM150 sebulan termasuk tambahan lain seperti bayaran yang dikenakan kepada pasangan pengantin serta insentif daripada Jabatan Hal Ehwal Agama bagi pendaftaran setiap pernikahan yang berlangsung.


YB Muhammad Ramli Nuh (kiri) menyampaikan elaun kepada jurunikah bertauliah di Kompleks Seri Iman, Kuala Terengganu.

“Walaupun elaun yang kerajaan beri tidak seberapa namun ada antara jurunikah beroleh pendapatan mencecah RM4,000 sebulan,” kata Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Muhammad Ramli Nuh di majlis perjumpaan dan penyampaian elaun kepada jurunikah-jurunikah negeri Terengganu di Kompleks Seri Iman, Kuala Terengganu, semalam (27 Oktober).

Turut hadir, Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) Dato’ Shaikh Harun Shaikh Ismail; Ketua Penolong Pesuruhjaya Bahagian Pentadbiran Undang-undang Keluarga Islam, Ustaz Ismail Abdul Ghani dan Pengerusi Persatuan Jurunikah Terengganu, Encik Shafie Jusoh.

Selain elaun RM150 sebulan daripada kerajaan negeri, jurunikah turut menerima bayaran dari pasangan pengantin RM60 dan insentif RM50 dari JHEAT bagi setiap pendaftaran perkahwinan.

Menurut YB Muhammad Ramli terdapat 171 jurunikah yang bertauliah seluruh negeri ini termasuklah jurunikah negeri 16 orang, daerah Kuala Terengganu (49 orang),Kemaman (15), Dungun (14), Besut (26), Hulu Terengganu (13), Marang (12) dan Setiu (12).

Katanya, jurunikah turut diingatkan supaya sentiasa menjaga imej jabatan ketika menjalankan tugas serta mematuhi pemakaian jubah (seragam) yang disediakan oleh jabatan kepada setiap jurunikah.

“Tauliah mereka dipersetujui oleh DYMM Sultan dan mereka perlulah mematuhi syarat yang terkandung dalam pentauliahan serta tidak melangkaui kawasan yang ditetapkan dalam lantikan di samping wajib mematuhi peraturan yang ditetapkan,” katanya.

UKOM