Halaman

02 January 2010

Adik Mohd Khaidill Dibedah 20 Januari Ini.

Oleh: Harun bin Hassan / Zulkipli Putra dan Mohd Yahya Muda yang berada di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur)


Kanak-kanak jantung berlubang, adik Mohd Khaidill Sharifudin ketika menjalani pemeriksaan di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur.

Mohd Khaidill Sharifudin, kanak-kanak berusia tiga tahun yang menghidap penyakit jantung berlubang telah menjalani pemeriksaan melalui imbasan 2D Ecocardiogram oleh pakar perubatan di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur, pada jam 9.45 pagi ini. (2 Januari 2010).

Pesakit dari Kampung Lubuk Lesung, Kemaman itu telah dibawa ke hospital berkenaan dan telahpun menjalani pemeriksaan awal penyakitnya pada 1 Disember lalu, untuk pengesahan tahap penyakit yang dialaminya.


Adik Mohd Khaidill dijangka menjalani pembedahan jantung berlubang pada 20 Januari ini di Pusat Rawatan Prince Court, Kuala Lumpur, di mana kos rawatan akan ditanggung kerajaan negeri. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

YAB Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said memberi jaminan bahawa kerajaan negeri akan membiayai sepenuhnya rawatan Mohd Khaidill.


Dr. David Khoo Sin Keat menerangkan hasil pemeriksaan yang dijalankan kepada ibu bapa Mohd Khaidill.

Menurut Dr. David Khoo Sean Keat, melalui pemeriksaan imbasan yang dijalankan didapati terdapat ‘ventricular septal defect’ iaitu lubang berukuran 10mm di antara lubang bilik jantung kiri dan kanan. Manakala ukuran ruang injap pembuluh darah ke paru-paru agak sempit akan diperbesarkan melalui pembedahan pada otot jantung akan dilakukan bagi memastikan paras oksigen yang normal dalam aliran darah.

Mohd Khaidill dikehendaki masuk ke Pusat Rawatan pada 17 Januari ini untuk menjalani ujian catheter pada 18 Januari dan pembedahan rawatan ini akan dijalankan pada 20 Januari 2010.


Pakar pembedahan jantung, Dr David (kiri) diberi kepercayaan mengetuai pembedahan ke atas adik Mohd Khaidill.

Semua rakyat Terengganu bersama-sama berdoa agar pembedahan adik Mohd Khaidill berjaya.

UKOM