Halaman

02 May 2010

LAWATAN KE GUANGZHOU CHINA BAWA KEJAYAAN

Oleh: Ruslan Abdul Rahman

Menteri Besar selepas pulang dari Guangzhou, China pada 22 April lalu memberitahu misi itu sangat berjaya.

“Saya telah berjumpa dengan beberapa pelabur yang ingin membuat pelaburan di Terengganu.

Selain berminat untuk melabur dalam perusahaan menternak burung walit, mereka juga ingin membina kilang besi di sini dan cadangan itu telahpun diluluskan oleh kerajaan negeri," katanya.

Pelabur dari China dijangka membuat pelaburan sehingga RM50 juta dengan membina sarang-sarang burung walit di beberapa tempat di negeri ini.

Mereka yang terlibat dalam industri berkenaan mengetahui sarang burung walit dari Terengganu mempunyai kualiti yang tinggi kerana burung walit di Terengganu masih baru dan belum tercemar.

Sehingga ini, setiap bulan kira-kira 100 kilogram sarang burung walit telah dieksport ke Cina dengan harga boleh mencecah RM25,000 sekilogram.

Beliau juga memberitahu, sebuah kilang besi milik pelabur dari China akan dibina di kawasan perindustrian Teluk Kalong di sini dengan pelaburan bernilai RM1 bilion.

Dato' Ahmad berkata, kerja-kerja pengukuran dan penyediaan tapak bagi pembinaan kilang itu telahpun dilakukan dan dijangka selesai akhir tahun ini.

Beliau berkata, apabila kilang itu mula beroperasi pada akhir tahun hadapan, ia dijangka dapat memberi peluang pekerjaan kepada 800 penduduk tempatan pada peringkat awal.

TEGANUKITA