Halaman

27 January 2015

Hutan Lipur Chemerong Masih Dara


Hutan Lipur Chemerong (HLC) terletak di kawasan hutan simpan Pasir Raja, Dungun diliputi hutan dara kekal sebagai khazanah yang amat ternilai.

Pengunjung menggemarinya kerana pelbagai spesis flora dan fauna yang jarang ditemui di hutan lipur lain.

Di situ, terletak Gunung Berembun dan Air Terjun Langsir tercatat sebagai air terjun tertinggi di negara ini.

Penolong Pengarah (Hutan Lipur) Jabatan Perhutanan Negeri Terengganu, Zuraida Zakaria, berkata HLC yang dimajukan pada 1993 mencatatkan peningkatan bilangan pengunjung setiap tahun.


Katanya, pada tahun lepas sahaja, pihaknya merekodkan hampir 50ribu pengunjung berbanding 45ribu tahun 2013.

“individu yang datang bukan sahaja terdiri daripada pengunjung tempatan malah luar Negara, termasuk Jepun, Kanada, Eropah, Singapura dan China.

“Jika tiba musim cuti am dan cuti sekolah pengunjung akan bertambah sekali ganda “ katanya.

Pelbagai aktiviti boleh dilakukan antaranya mendaki, berkhemah, meredah hutan, berkelah, dan membuat kajian.

Setiap individu yang hadir direkod JPNT bertujuan mengetahui kemasukan bilangan pengunjung dan menjaga keselamatan.

Kebiasaannya setiap bulan, hampir 4000 hingga 8000 pengunjung beriadah ke destinasi menarik ini.

Menurutnya, beberapa pendekatan dilaksanakan pihaknya semata-mata ingin memulihara khazanah dan mengekalkan keindahan alam dihutan lipur ini.

“Kempen kebersihan dengan kerjasama pelbagai persatuan dan badan bukan kerajaan (NGO) dianjurkan tanpa mengikut jadual.

“Peserta seronok menyertainya kerana sambil mendaki, mereka boleh menjalankan kerja amal iaitu mengutip sampah sepanjang laluan itu,” katanya.

Pendekatan itu nyata member kesan positif kepada semua pihak terutamanya pendaki kerana sehingga kini , masih mampu mengecapi kesegaran alam semulajadi kerana bebas daripada pencemaran.

Menurutnya, jika pengunjung berminat mendaki Gunung Berembun, mereka perlu menempuh perjalanan hampir tiga hari du malam dengan melalui denai sejauh 7.6 km.

“Mereka tidak perlu risau atau bimbang kerana JPNT ada menyediakan pondok ‘Kem Y’ dan ‘Kem Balak’ sebagai alternative untuk beristirehat sebelum sampai ke puncak.

“Dalam perjalanan balik pula, pengunjung boleh singgah di Air Terjun Langsir yang mempunyai ketinggian 305m. Di lokasi itu, mereka boleh merasai kejernihan air yang belum dicemari mana-mana bahan buangan,” katanya.

Apa menariknya HLC adalah keindahan alam semulajadi yang begitu unik sehingga ada setengah pengunjung berulang kali datang ke lokasi ini dengan merancang pelbagai aktiviti.

Pengunjung boleh mengguna kenderaan sendiri atau mendapat perkhidmatan teksi untuk menuju ke HLC yang terletak kira-kira 30 kilometer (KM) dari Bandar Al Muktakafi Billah Shah dan 100Km jarak dari 100KM pusat Bandar Kuala Terengganu.

Antara kemudahan terdapat di HLC ialah pejabat, tapak perkhemahan, pondok rehat, surau, tandas, menara tijau, taman permainan kanak-kanak, dewan seberguna dan denai untuk ke Gunung Berembun.

Hutan lipur yang dibuka dari jam 7 pagi hingga 6 petang itu dikenakan bayaran RM5 seorang jika ingin menyertai kativiti mendaki gunung.