Halaman

17 December 2014

Terengganu Tawar Diri Anjur Piala Dunia Remaja 2016


Buat julung kalinya, Terengganu menawarkan diri untuk menjadi tuan rumah kepada penganjuran Bola Sepak Piala Dunia Remaja 2016.

Menteri Besar, Dato’Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, penganjuran itu mampu memberi impak positif kepada rakyat dalam pelbagai aspek khususnya pelancongan serta mengukuhkan kedudukan Terengganu sebagai kuasa baharu sukan negara.

Menurutnya, kerajaan negeri sedia menyediakan kemudahan infrastruktur yang memenuhi piawaian ditetapkan.

“Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak dijangka boleh digunakan semula tahun depan. Stadium itu mampu memuatkan sehingga 50,000 orang, jadi tidak mustahil untuk kita menjadi tuan rumah bagi perlawanan itu.

“Selain itu, kita juga bersetuju untuk membina sebuah kompleks sukan di Hulu Terengganu yang menelan belanja RM50juta,” katanya selepas Mesyuarat Mingguan Exco Kerajaan Negeri, Wisma Darul Iman, hari ini.

Kata Ahmad Razif, penganjuran itu sejajar dengan perancangan kerajaan negeri untuk mengisytiharkan dan menjenamakan semula Tahun Melawat Terengganu pada 2016.

“Persiapan akan dibuat selama setahun ke arah itu. Elok benar jika kita laksanakan sebab kawasan bebas cukai di Tasik Kenyir juga akan dibuka, ia akan menjadi tarikan kepada orang luar datang ke Terengganu,” katanya.