Halaman

26 February 2010

Bot Sampah Bersih Sungai

Oleh: Esah Abdullah

Kerajaan negeri akan mengadakan perkhidmatan bot sampah bagi membersih dan mengutip sampah yang terdapat di dalam sungai di negeri ini.
Pengerusi Jawataankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar negeri, YB Toh Chin Yaw berkata, kertas kerja cadangan membeli bot beserta peralatan telah disiapkan.

“Sebagai permulaan, kita mencadangkan untuk membeli dua buah bot dengan kos lebih RM300,000 sebuah,” katanya kepada pemberita pada majlis Penyerahan Peralatan dan Pengawasan Kualiti Air di bawah program satu sungai satu DUN (Dewan Undangan Negeri) di Wisma Darul Iman hari ini (23 Februari).

Katanya, cara pengurusan akan diserahkan kepada pihak berkuasa tempatan atau pun diswastakan namun setakat ini belum diputuskan apa-apa.

Sementara itu kata YB Toh, kerajaan menyediakan peruntukkan RM1 juta untuk mengurus dan membersih sungai-sungai seluruh negeri.

“Sebanyak RM200,000 pula dibelanjakan untuk program hari ini yang membabitkan 17 buah sekolah bagi membeli peralatan perawatan dan pengawasan kebersihan sungai,” katanya.

Turut hadir, Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS) Terengganu, Encik Rosli Che Harun dan Prof Madya Ir Dr Ahmad Yusof dari Universiti Malaysia Terengganu (UMT) beserta 300 pelajar dan guru dari 17 sekolah kebangsaan dan menengah seluruh negeri.

YB Toh kemudiannya berharap orang ramai sama-sama mengambil tanggung jawab menjaga kebersihan sungai dengan tidak sewenang-wenangnya membuang sisa atau sampah sarap ke dalam sungai.

Katanya, tahun lalu 16 batang sungai dikenal pasti manakala tahun ini 17 lagi dipilih untuk tujuan pemulihan dan pemantauan pihak JAS.

YB Toh kemudiannya telah menyampaikan barangan berupa peralatan untuk pengawasan dan perawatan air sungai kepada 17 buah sekolah yang diwakili guru dan pelajar.

TEGANUKITA