Halaman

31 March 2010

Formula 201052 Sasar Pendidikan Cemerlang

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH


Dato' Ahmad berbual dengan pelajar cemerlang SPM dan STPM yang mempelorehi imbuhan pada Pelancaran 201052 `Terengganu Anjung Ilmu' di Dewan Besar Wisma Darul Iman. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Tiada jalan pintas untuk mencapai kecemerlangan dalam pelajaran kecuali kerja keras yang digembleng ibu bapa, guru, pejabat pelajaran dan kerajaan bagi meletakkan Terengganu sebaris dengan negeri-negeri lain.

“Selain menyediakan peruntukan, insentif lain diberi untuk menjana kecemerlangan pendidikan di semua peringkat dari pendidikan prasekolah hingga ke peringkat pengajian tinggi.


Menteri Besar menekan butang merasmikan pelancaran Terengganu Anjung Ilmu.

“Kemiskinan bukan lagi alasan untuk ibu bapa tidak menghantar anak-anak ke sekolah dan mereka yang tinggal di kampung atau di bandar diberi layanan dan bantuan sama rata dalam bidang pendidikan,” kata Menteri Besar,Dato’ Ahmad Said kepada pemberita selepas Pelancaran 201052 di Dewan Besar, Wisma Daru Iman,Kuala Terengganu, hari ini (30 Mac).

Hadir sama, Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Terengganu, Dato’ Tengku Putera Tengku Awang; Setiausaha Kerajaan, Dato’ Mazlan Ngah; Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pendidikan Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Ahmad Razif Abdul Rahman dan Pengarah Pelajaran, Haji Ariffin Embong.

Katanya, seperti sebelum ini program Terengganu Anjung Ilmu telah dilancarkan dan hari ini satu lagi program iaitu 201052 khusus untuk kecemerlangan dalam peperiksaan awam yang ingin dicapai mulai tahun ini.

Dato’ Ahmad menjelaskan bahawa 201052 adalah tahap sasaran iaitu 20 peratus calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) mendapat semua A, 10 peratus bagi Penilaian Menengah Rendah (PMR) lima (5) peratus bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan dua (2) peratus bagi Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) mendapat semua A dalam peperiksaan.


Para guru seluruh negeri Terengganu bersalaman sambil memberikan tepukan gemuruh kepada Menteri Besar sebaik tiba di Dewan Besar Wisma Darul Iman.

“Hasrat dan impian ini bukan suatu angan-angan yang tidak mungkin kita capai kerana kita telah berjaya membuktikan dalam peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM yang lalu,” katanya.

Katanya, kini kerajaan telah mewujudkan kelas maya dan peperiksaan secara `online’ serta 3,000 soalan untuk latih tubi sebagai ukuran kecerdasan pelajar Ttahun Lima dan Enam.

Kerajaan juga menyalurkan peruntukan RM2 juta setahun ke sekolah elit/premier dan membelanjakan RM372 juta melalui Yayasan Terengganu untuk pinjaman dan biasiswa anak-anak Terengganu.

Sempena dengan pelancaran 201052, turut diadakan lintas langsung pelajar-pelajar di kelas maya dari 10 sekolah dalam daerah Kuala Terengganu yang sedang membuat latih tubi dalam kelas masing-masing.

TEGANUKITA