Halaman

08 March 2010

Tiada Maaf Bagi Kes Penganiayaan Kanak-Kanak

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH


Dato' Seri Shahrizat bersama Dato' Ahmad bersama Skuad Sayang Terengganu di majlis pelancaran Jalinan Rakyat, Gerajan Prihatin dan Skuad Sayang di Bukit Payong, Marang, Terengganu.

Sebarang kecuaian yang dilakukan ibu bapa, pengamal perubatan atau pengasuh yang membabitkan kes penderaan atau penganiayaan kanak-kanak, bakal berdepan tindakan di bawah akta kanak-kanak yang boleh di kenakan dua tahun penjara atau denda RM50,000 jika sabit kesalahan.

“Mereka akan didakwa kerana tidak membuat laporan kepada pihak berwajib serta menyembunyikan kes penderaan,” kata Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Dato’ Seri Shahrizat Abdul Jalil kepada pemberita selepas merasmikan Pelancaran Jalinan Rakyat, Gerakan Perihatin dan Skuad Sayang di Padang Bola Bukit Payong, Marang, Terengganu.


Dato' Seri Shahrizat bermesra dengan penerima bantuan kebajikan.

Turut hadir, Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said dan isteri To’ Puan Norliza Mahmud. Hadir sama Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Terengganu, Dato’ Tengku Putera Tengku Awang; Setiausaha Kerajaan, Dato’ Mazlan Ngah dan Ahli –ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

“Merujuk kepada beberapa kes terbaru, saya mendapati penderaan itu sudah berlaku berlarutan tetapi tidak dilaporkan sehinggalah menjadi teruk dan meninggal dunia,” katanya.


Berpuas hati kerana masyarakat masih mempunyai rasa cakna kepada golongan yang memerlukan bantuan.

Beliau seterusnya memberi amaran keras supaya masyarakat mengambil perhatian serius hal ini dan tidak akan memaafkan mereka yang sanggup membiarkan penderaan dan penganiayaan berlaku.

“Saya kesal kenapa ada orang yang sanggup melihat dan membiarkan insan-insan yang tidak berdosa ini dianiaya dan diseksa, sekurang-kurangnya mangsa dapat diselamatkan,” katanya.

Dato’ Seri Shahrizat berkata, kes penderaan dan penganiayaan tidak boleh dipandang ringan kerana gejala itu sudah sampai ketahap yang membimbangkan sekarang.

Mengenai skuad sayang yang ditubuhkan Pergerakan Wanita UMNO Malaysia melambangkan kebangkitan semula perjuangan merah putih yang menjalankan kerja-kerja kebajikan membantu masyarakat hingga ke akar umbi.


Ribuan penduduk Marang menyambut ketibaan Dato' Seri Shahrizat, Menteri Besar dan isteri ke Bukit Payong, Marang.

“Setiap anggota sukarelawan skuad sayang ini diberi latihan dan kemahiran untuk berdepan isu-isu yang timbul dikalangan masyarakat secara profesional,” katanya.

Dato’ Seri Shahrizat kemudiannya menyampaikan sumbangan kerusi roda serta bantuan kebajikan kepada 280 keluarga miskin, orang kurang upaya (OKU) dan ibu tunggal mewakili lapan Parlimen, seluruh negeri iaitu Kemaman, Dungun, Hulu Terengganu, Marang, Kuala Terengganu, Kuala Nerus, Setiu dan Besut.

TEGANUKITA