Halaman

29 December 2010

Terengganu Hab Pelaburan Kompetitif

Oleh : AIDA ABD RAHMAN

Hasrat kerajaan negeri menjadikan Terengganu sebagai hab pelaburan yang kompetitif di rantau ini dilaksanakan secara bersepadu menerusi pelbagai program promosi pelaburan dan menaiktaraf infrastruktur di kawasan perindustrian sedia ada.

Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said, berkata kawasan yang berpotensi sebagai kawasan perindustrian juga akan terus dikenalpasti serta dinaiktaraf bagi memastikan lebih banyak peluang pelaburan dan pekerjaan dapat diwujudkan.

Pada tahun lalu, pelaburan berjumlah RM397.93 juta membabitkan 33 projek yang dapat memberi pekerjaan kepada 2,181 pekerja dicadangkan. Daripada jumlah itu, hanya satu projek melibatkan pelabur tempatan dengan nilai RM102.63 juta.

Pada tahun semasa sehingga November, kerajaan telah meluluskan 28 projek membabitkan pelabur tempatan bernilai RM458.64 juta yang dapat memberi pekerjaan kepada 6,460 orang.

Pada masa yang sama, kerajaan juga akan meningkatkan pembangunan industri teknologi maklumat (ICT) menerusi pembiayaan projek ICT berprofil tinggi secara `inisiatif pembiayaan swasta’ (PFI) seperti Projek Metro Ethernet Fiber Optik Terengganu.

Projek ini akan melibatkan pemasangan optik sebagai tulang belakang rangkaian internet negeri serta pembinaan `pusat data’ di kawasan Perindustrian Batu Rakit yang menjadi pertama seumpanya di Pantai Timur.

TEGANUKITA