Halaman

13 January 2011

Oleh: Ruslan Abdul Rahman


Unit Komunikasi Negeri Terengganu mengadakan jalinan hubungan dan rakan strategik dengan pihak media massa. - Gambar oleh SYED ABDUL RAHMAN.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu (UKOM) mengadakan jalinan hubungan dan rakan strategik dengan pihak media massa.

Program Bicara Bersama Media telah membuka tirai hubungan mesra itu bagi tahun 2011, diadakan pada hari semalam (12 Januari 2010) bertempat di sebuah hotel di Kuala Terengganu.

Yang di-Pertua Dewan Undangan Negeri, Dato Tengku Putera Awang yang juga merupakan Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Terengganu, menjadi tetamu UKOM bagi menjayakan Bicara Bersama Media itu.

Kira-kira 30 orang wakil-wakil media hadir.

Bicara Bersama media itu berkonsepkan kemesraan di samping menyampaikan info kepada pihak media untuk disebarkan kepada rakyat melalui penerbitan masing-masing.

Dato’ Tengku Putera memuji langkah UKOM yang mendekati pihak media dan berharap lebih banyak program bersama media dianjurkan.

Pengarah UKOM, Haji Shamsuddin Sulong, berkata program itu akan diadakan sekurang-kurangnya sebulan sekali dengan tetamu yang berbeza.

Katanya, kerajaan negeri menghargai peranan media yang banyak membantu kerajaan dalam menyebarkan info kerajaan kepada rakyat.

“Insya -Allah, UKOM merancang beberapa program untuk media bagi tahun ini,” katanya.

Dalam dialog dengan wakil-wakil media, pihak media meminta supaya agensi kerajaan dan ahli-ahli politik melihat apa permasalahan yang didedahkan akhbar secara positif.

Mereka menyatakan, pihak media juga memberI ruang untuk jawapan balas, komen atau ulasan ke atas permasalahan yang didedahkan dan bukannya berniat untuk menimbulkan keadaan yang tegang.

Turut hadir, Penyelidik Kanan Menteri Besar, Hambali Abdul Lattif, Timbalan Pengarah UKOM, Ruslan Abdul Rahman dan pegawai dari Jabatan Penyiaran (RTM), Kuala Terengganu.

TEGANUKITA