Halaman

15 April 2011

Puteri Kemaman anjur Mini Karnival Sukan

Pelbagai acara sukaneka dan pertandingan bola jaring diadakan sempena Program Mini Karnival Sukan Puteri Umno Parlimen Kemaman, yang diadakan di Padang Astaka Cukai, hari ini.

Program anjuran bersama Agensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT) itu dirasmikan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said.

Program tersebut bertujuan memberi peluang ahli-ahli pergerakan itu beriadah dan mengeratkan tali silaturahim antara mereka.

Sempena program itu juga Pergerakan Puteri Bahagian Kemaman mengambil kesempatan mendaftar ahli-ahlinya yang layak, sebagai pemilih bagi membolehkan mereka layak mengundi.

Menteri Besar dalam ucapan ringkasnya sewaktu merasmikan progam itu meminta ahli-ahli Puteri yang belum mendaftar sebagai pemilih supaya berbuat demikian secepat mungkin.



MB minta ibu bapa menabung untuk pendidikan anak-anak

Oleh: Kamarudin Mat Akib


Menteri Besar ketika merasmikan mesyuarat agung Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan Badrul Alam Shah, Kemasek. - Foto: Syed Abdul Rahman.

Ibu bapa di negeri ini diminta menabung sebahagian daripada pendapatan mereka untuk membiayai pendidikan anak-anak, khususnya untuk kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT).

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata kebanyakan ibu bapa khususnya dari kalangan masyarakat Melayu tidak menabung untuk pendidikan anak-anak mereka.

“Orang Melayu akan minta bantuan kerajaan dan wakil rakyat setiap kali anak mereka masuk ke IPT. Ini berbeza dengan kaum Tionghua kerana mereka tidak pernah meminta bantuan wakil rakyat untuk membeli keperluan anak-anak ke universiti,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan mesyuarat agung Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan Badrul Alam Shah, Kemasek, hari ini.

SMK merupakan sekolah terbaik di Terengganu bagi keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemasik, Ir Rosli Othman dan Pengarah Agensi Pembangunan Masyarakat (APMT), Encik Roshali Taha.



Menteri Besar berkata, setiap kali musim kemasukan ke IPT, ibu bapa akan mengunjungi wakil rakyat di kawasan mereka untuk meminta bantuan kewangan bagi membeli keperluan anak-anak mereka memasuki IPT.

Beliau berkata, keadaan itu tidak akan berlaku jika ibu bapa menanbung sejak awal lagi bagi menyediakan bantuan kewangan untuk anak-anak mereka.



“Kerajaan negeri menyediakan pelbagai bantuan kewangan untuk kemasukan ke IPT, tetapi ibu bapa masih lagi meminta daripada wakil rakyat,” katanya.

Katanya, sikap terlalu begantung kepada kerajaan dan wakil rakyat perlu dihapuskan dan masyarakat sepatutnya boleh berdikari dengan segala bantuan yang telah dicurahkan oleh kerajaan.

Sebagai ‘buah tangan’ kepada kejayaan sekolah tersebut muncul sekolah terbaik SPM2010, Menteri Besar meluluskan permintaan pihak sekolah untuk mendapatkan sebuah bas bagi kegunaan pelajar.



UCAPAN PENUH Y.B. DATO’ HAJI MAZLAN BIN NGAH, SETIAUSAHA KERAJAAN TERENGGANU

PADA MAJLIS PERASMIAN “ EXECUTIVE TALK “ BERSAMA PEGAWAI TADBIR NEGERI DAN KETUA-KETUA JABATAN NEGERI TERENGGANU

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabaraktuh, Salam Sejahtera dan Salam Satu Malaysia.

Syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia Nya dapat kita bersama-sama berkumpul dalam majlis “Bicara Eksekutif” bersama Pegawai-pegawai Tadbir Negeri dan Ketua-ketua Jabatan di Negeri Terengganu.

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih di atas kerjasama dan sokongan tuan-tuan dan puan-puan secara langsung atau tidak langsung di dalam menjayakan pembangunan Negeri Terengganu.

Tanpa usaha gigih serta kerjasama padu daripada semua pihak dalam mengharungi cabaran dan rintangan di zaman yang penuh pancaroba ini, tidak mungkin kita akan sampai pada tahap yang sedang dan telah kita kecapi sekarang ini.

Sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan yang cekap, amat diperlukan bagi menjamin kelancaran dan keberkesanan pelaksanaan dasar dan strategi pembangunan negeri. Usaha-usaha penambahbaikan yang telah terlaksana perlu diteruskan, malah dipertingkatkan lagi bagi memenuhi ekspektasi rakyat.

Agensi Kerajaan perlu merancang dengan lebih rapi, dan teliti dalam menyediakan perkhidmatan terbaik berpandukan kepada dasar dan hala tuju yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

Pelaksanaan dasar dan hala tuju kerajaan yang cekap dan berkualiti sekaligus mencerminkan tadbir urus yang baik bagi sesebuah Jabatan dalam setiap pelaksanaan tugas dan tanggungjawabnya.

Hadirin yang dihormati sekalian,

Tadbir urus yang baik merupakan suatu proses, bermula dengan perancangan yang teliti, seterusnya pelaksanaan pentadbiran dan pengurusan organisasi yang cekap, berkesan, adil dan saksama, telus, beramanah, berakauntabiliti dan berintegriti.

Pelaksanaan berkesan itu hendaklah diperkukuhkan dengan penilaian dan pemantauan berterusan, berlandaskan kepada matlamat untuk memenuhi kehendak rakyat dan stakeholders.

Penyelarasan antara jabatan amat penting bagi mencapai matlamat dan objektif yang telah ditetapkan oleh kerajaan di dalam pentadbiran dan pembangunan. Bagi mencapai matlamat tersebut, semua penjawat awam, khususnya di peringkat pengurusan atasan perlu memahami secara mendalam apa yang sepatutnya dilaksanakan bagi mencapai matlamat pembuat dasar.

Kita sebagai badan pelaksana dasar yang melaksanakan pelbagai program, tidak dapat lari daripada tanggungjawab dan akur kepada kehendak stakeholders terutamanya rakyat. Berdepan dengan kehendak rakyat yang semakin meningkat dan mencabar, khususnya kepada penjawat awam, kita hendaklah menerapkan budaya kerja yang “excessive” iaitu bekerja lebih dari sepatutnya dan juga bersikap mesra rakyat. Penjawat awam perlu memberikan khidmat yang menyenangkan rakyat.

Ini kerana, sebab musabab kepada kewujudan perkhidmatan awam itu sendiri adalah untuk berkhidmat kepada rakyat. Kepuasan hati rakyat adalah tanda aras utama kepada kejayaan sektor awam. Jika kita ingin berkhidmat untuk rakyat, kita perlu fahami setiap masalah, kekangan dan kesulitan yang dihadapi rakyat, barulah kita mampu untuk mengambil langkah-langkah sewajarnya bagi mengatasi masalah tersebut.

Justeru itu, kita hendaklah menekankan budaya empati dalam perkhidmatan agar penyelesaian yang kita capai bagi setiap masaalah rakyat adalah bertepatan dengan hasrat mereka yang sebenarnya.

Yang paling penting, penjawat awam perlu memahami denyut nadi rakyat dan berupaya menyelami keluh kesah dan gundah gelana sebenar kehidupan seharian rakyat sebagaimana penekanan oleh Y.A.B Dato’ Seri Haji Ahmad bin Said, Menteri Besar Terengganu dalam agenda “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan”.

Oleh itu, tunjangkan dan tampilkanlah penjawat-penjawat awam yang berintegriti, berkebolehan, setia dan berdedikasi.

Dalam memberikan perkhidmatan, idealogi dan cara pendekatan kita mungkin berbeza, tetapi kita perlu berpegang dengan prinsip profesional dan berintegriti dalam kerjaya masing-masing.

Masyarakat sentiasa menuntut kita menunjukkan nilai-nilai yang terbaik. Mereka mengharapkan kita mengamalkan integriti paling tinggi. Tiada tempat dalam perkhidmatan awam ataupun agensi lain bagi mereka yang tidak berintegriti. Jangan mengambil jalan mudah untuk mengumpul kekayaan dengan menggunakan kaedah yang tidak sepatutnya.

Namun demikian, integriti bukan bermaksud penyelewengan serta penyalahgunaan kuasa semata-mata. Integriti sangat komprehensif dan meluas. Integriti dalam pengurusan masa, integriti dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik, integriti dalam menyampaikan maklumat, integriti dalam membuat keputusan, integriti dalam komunikasi dengan ketua jabatan, rakan sekerja dan pelanggan.

Hadirin yang dihormati sekalian,

Tahun-tahun mendatang negara memerlukan komitmen daripada ketua jabatan untuk melakukan “Transformasi Minda”. Transformasi ini menuntut kita supaya beralih dari paradigma lama, bagi membentuk budaya baru yang mengutamakan inovasi dan penciptaan serta pemerkasaan intelektual dan profesionalisme.

Budaya lapuk perlu dipinggirkan sambil meneroka bidang-bidang baru melalui kekuatan iltizam dan perubahan dalam cara berfikir dan bertindak. Dalam menongkah arus transformasi, cabaran yang kita hadapi pada masa ini amat berat, khususnya dalam mewujudkan perkhidmatan awam yang bersepadu dan meningkatkan prestasi secara menyeluruh. Akan tetapi, ia bukanlah satu alasan untuk kita berputus asa sedangkan warga perkhidmatan awam telah dibekalkan dengan kelengkapan yang mencukupi untuk menghadapi cabaran ini.

Untuk lebih cemerlang, budaya pemikiran ini perlu diberikan nafas baru, dengan mengamalkan budaya pemikiran secara produktif supaya dapat menghasilkan idea-idea yang baru yang lebih inovatif berbanding dengan hanya memberikan fokus penambahbaikan idea-idea lama, yang mungkin tidak dapat bertahan apabila berdepan dengan arus perubahan yang mencabar.

Pengamalan budaya pemikiran secara kreatif dan inovatif akan membuka ruang-ruang baru, serta akan dapat menjayakan agenda transformasi perkhidmatan. Sekiranya momentum ini dapat digandakan, saya percaya agenda “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan” yang telah diperkenalkan oleh Y.A.B Dato’ Seri Haji Ahmad bin Said, Menteri Besar Terengganu akan tercapai.

Anggota-anggota perkhidmatan awam perlu menyedari bahawa perkhidmatan kita merupakan agen perubahan dan keupayaan untuk membawa perubahan ini. Perubahan hanya boleh dibuktikan dengan pemikiran yang kreatif dan bersifat inovatif. Selain melalui kursus bagi peningkatan ilmu, penyediaan suasana persekitaran dan cara kerja yang kondusif menggalakkan keupayaan berfikir secara strategik, perlu diberi keutamaan.

Hadirin yang dihormati sekalian,

Sebelum mengakhiri ucapan saya, saya menggesa kepada semua supaya bekerja ke arah untuk menjelmakan apa yang Kerajaan Negeri cita-citakan. Marilah kita berusaha menyemarakkan budaya kerja berprestasi tinggi serta berusaha gigih membangunkan sahsiah dan kualiti kerja kita ke tahap yang optimum bagi mencapai kehendak “Stake Holder”.

Harapan saya selaku Ketua Pentadbir Peringkat Negeri Terengganu, marilah kita bersama-sama:

‘Kombinasikan segala sumber yang ada’ ‘Rancangkan proses yang tersusun’ ‘Laksanakan program seikhlas hati demi mencapai matlamat bersama’

Sekali lagi saya mengucapkan selamat bersidang kepada semua peserta program “Bicara Eksekutif” bersama Pegawai-pegawai Tadbir Negeri dan Ketua-ketua Jabatan di Negeri Terengganu.

Sekian, Wabillahitaufiq walhidayah
Wassallamualikum warahmatullahi wabarakatuh.



14 April 2011

Kerajaan letak tanda aras PNGK pelajar cemerlang

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan negeri meletak tanda aras kepada pelajar yang berjaya mencapai Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 3.75 ke atas sahaja yang layak untuk menukar taraf pinjaman pengajian kepada biasiswa serta menerima sagu hati RM5,000.

“Ini kita putuskan dalam mesyuarat Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Terengganu baru-baru ini dan pelajar yang memperolehi Ijazah Kelas Pertama dengan pencapaian PNGK 3.75 akan diiktiraf untuk menerima kemudahan itu,” kata Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said.

Bercakap pada sidang media selepas majlis Anugerah Kecemerlangan Imtiaz dan Pelajar Cemerlang SPM dan STPM 2010 di Wisma Darul Iman, hari ini, beliau berkata, pada masa ini Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dalam negara tidak sama dalam meletakkan tahap pencapaian yang melayakkan pelajar mendapat Ijazah Kelas Pertama.

Katanya, sesetengah universiti mengiktiraf pelajar yang mendapat PNGK 3.4 untuk ijazah kelas pertama manakala sebahagian lagi menetapkan PNGK 3.5 atau 3.6.

Mulai tahun ini, katanya, kerajaan akan tetapkan markah tersebut sebagai tanda aras dalam membuat penilaian kepada pelajar dan keputusan itu tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak.

Tahun lepas anak Terengganu yang mendapat kepujian ijazah kelas pertama seramai 168 orang dan pelajar yang menerima pinjaman daripada YT akan ditukar kepada biasiswa beserta sagu hati RM5,000.

Menteri Besar berkata, bagi pemegang pinjaman dari agensi lain terpulang kepada pihak agensi terbabit untuk memutuskan status pinjaman mereka tetapi kerajaan tetap beri saguhati RM5,000 kerana mereka anak tempatan.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan telah mengeluarkan RM840,000 untuk saguhati kepada pelajar cemerlang di peringkat universiti dan RM202,500 kepada pelajar yang mendapat semua A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lalu.

“Alhamdulillah majoriti pelajar yang cemerlang ini telah memilih untuk mengikuti pengajian dalam bidang perubatan dan kejuruteraan,” katanya.




SMIYT Kuala Terengganu dinobat sekolah cemerlang

Oleh; Esah Abdullah

Berdasarkan pencapaian cemerlang dengan kelulusan 10 peratus bagi peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010, Sekolah Menengah Imtiaz Yayasan Terengganu (SMIYT) Kuala Terengganu telah dinobatkan penerima Anugerah Sekolah Cemerlang 2010.

Kriteria lain yang menyokong kepada kejayaan itu, termasukah pengurusan dan pentadbiran sekolah, pencapaian hafazan, pencapaian ko-kurikulum di samping pernah mendapat beberapa anugerah kecemerlangan akademik kerajaan negeri, Kementerian Pelajaran dan agensi luar sebelum ini.

Kategori Anugerah Kecemerlangan Hafazan dan Sahsiah Pelajar dimenangi SMIYT Dungun dan Anugerah Kecemerlangan Ko-kurikulum dimenangi SMIYT Besut .

Manakala kategori Anugerah Guru Cemerlang (al-Quran) dan Anugerah Guru Cemerlang (akademik) dimenangi guru dari SMIYT Besut iaitu Encik Mohd Halik Ismail dan Puan Suhaila Salleh.

Selain itu, 405 pelajar cemerlang dalam peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lalu menerima penghargaan kerajaan negeri.

Majlis Anugerah Kecemerlangan Imtiaz dan Pelajar Cemerlang SPM dan STPM 2010 berlangsung di Wisma Darul Iman hari ini.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said telah menyampaikan hadiah berupa piala, wang tunai dan sijil penghargaan. Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Ahmad Razif Abdul Rahman; Pengarah Yayasan Terengganu, Haji Aziz Mamat dan Pengarah Pelajaran, Encik Razali Daud.




SEKITAR PERBINCANGAN PENGURUSAN PENERANGAN DAN KOMUNIKASI TERENGGANU DAN SABAH


Penyampaian cenderahati kepada Timbalan Pengarah RTM Sabah, Abdul Razak Hamid oleh YB Hj.Khazan. Abdul Razak pernah bertugas di RTM Terengganu tahun 1979-1987.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, YB Haji Khazan Che Mat baru-baru ini mengetuai agensi penerangan negeri Terengganu dalam perbincangan pengurusan penerangan dan komunikasi dengan pihak Sabah.

Mesyuarat dan perbincangan bersama itu diadakan bagi bertukar pengalaman dalam bidang berkaitan ke arah memperkasakan lagi usaha penerangan dan komunikasi kerajaan dan rakyat.

Sabah adalah antara negeri yang mempunyai jumlah kaum dan etnik yang ramai telah menguruskan penerangan dan komunikasi dengan berkesan ke arah perpaduan dan penerimaan di antara satu sama lain.

Agensi-agensi yang terlibat di peringkat Terengganu ialah Unit Komunikasi, Jabatan Penerangan, Jabatan Penyiaran (RTM) dan Bernama. Begitu juga di peringkat negeri Sabah.

Jawatankuasa turut membawa sama Persatuan Pelancongan Terengganu dan Majlis Sukan Negeri kerana dua bidang itu sedang dijana pada masa ini. Sukan telah membawa Terengganu terkenal di peringkat nasional dalam pelbagai kejohanan dan bidang pelancongan pula sedang pesat dibangunkan.




Persatuan Isteri Wakil Rakyat Sabah (Berkisa) turut hadir sama.


YB Haji Khazan bersama pegawai-pegawai Jabatan Penerangan Sabah.

Laporan dan gambar oleh: Ruslan Rahman.



Kerajaan perlu sokongan penjawat awam

Oleh: Kamarudin Mat Akib


Menteri Besar berbincang sesuatu dengan pegawai kanan kerajaan sebaik tiba untuk merasmikan Program Bicara Eksekutif YAB Menteri Besar dengan Pegawai Tadbir Negeri dan Ketua-ketua jabatan di Awana Kijal, Kemaman. - Foto: Syed Abdul Rahman.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata kerajaan selaku pembuat dasar tidak dapat memenuhi tanggungjawabnya jika kehendaknya tidak dapat diterjemahkan dengan baik oleh penjawat awam.

Sehubungan itu, beliau meminta penjawat awam supaya peka dengan tuntutan semasa kerajaan negeri yang sudah pasti menjurus ke arah kehendak kempimpinan negara (Kerajaan Pusat).

“Sebagai pegawai, kita lebih berkemampuan menyelesaikan masalah kerana kita adalah sistem yang memiliki kemampuan tersebut. Sebab itulah umum menggelar kita sebagai jentera kerajaan...kita mampu merubah keadaan sama ada dalam memperkasakan pentadbiran atau mensejahterakan rakyat, atau kedua-duanya sekali,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama sempena program Bicara Eksekutif YAB Menteri Besar dengan Pegawai Tadbir Negeri dan ketua-ketua jabatan di Awana Kijal, malam tadi.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan, Dato’ Mazlan Ngah; Timbalannya, Dato’ Haji Wan Ahamad Wan Muda; Setiausaha Politik Menteri Besar, Encik Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid dan pegawai-pegawai kanan kerajaan.

Menteri Besar berkata, tuntutan global sekarang ini memerlukan kakitangan kerajaan yang komited terhadap tugas masing-masing dan pengalaman kerja mereka perlu digembelingkan agar dapat melonjakkan produktiviti kerja semaksimum mungkin.

“Sebagai jentera pelaksana, pentadbiran kerajaan mesti kemas, kukuh dan tegas. Tetapi, ketegasan kita janganlah sampai menghakis kemesraan kepada rakyat kerana ramai yang bergantung kepada perkhidmatan yang kita berikan,” katanya.

Beliau berkata, tugas penjawat awam adalah untuk mencelikkan rakyat supaya mereka tahu betapa besarnya usaha kerajaan untuk membawa kesejahteraan kepada rakyat agar timbul rasa kesyukuran.

Menteri Besar meminta penjawat awam supaya memberi kerjasama yang sebaik mungkin kepada kerajaan semasa dan akan datang.




SUK minta agensi kerajaan rancang pembangunan

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Semua agensi kerajaan di negeri ini diarah supaya merancang projek pembangunan dengan lebih rapi, teliti dan selaras dengan hala tuju kerajaan negeri, bagi memastikan perkhidmatan terbaik diberikan kepada penduduk tempatan.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah, berkata setiap agensi kerajaan sama ada peringkat negeri mahu pun Pusat, perlu merujuk kepada Struktur Pembangunan Negeri dan Rancangan Kerajaan Tempatan, agar ia dapat dilaksanakan dengan lebih tersusun.

“Saya dapati ada agensi kerajaan di negeri ini yang melaksanakan pembangunan jabatan mereka tidak mengikut Struktur Pembangunan Negeri,” katanya ketika berucap pada majlis Bicara Eksekutif YAB Menteri Besar dengan pegawai tadbir dan ketua-ketua jabatan di Awana Kijal, malam tadi.

Beliau berkata, kerajaan negeri memerlukan sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap bagi menjamin kelancaran dan keberkesanan pelaksanaan dasar dan strategi pembangunan negeri.

“Usaha-usaha penambahbaikan yang telah terlaksana juga perlu diteruskan dan dipertingkatkan lagi bagi memenuhi kehendak rakyat,” katanya.

Dato’ Haji Mazlan berkata, tadbir urus yang baik merupakan suatu proses, bermula dengan perancangan yang teliti, seterusnya pelaksanaan pentadbiran dan pengurusan organisasi yang cekap, berkesan, adil dan saksama, telus, beramanah, berakauntabiliti dan berintegriti.

“Pelaksanaan berkesan itu hendaklah diperkukuhkan dengan penilaian dan pemantauan berterusan, berlandaskan kepada matlamat untuk memenuhi kehendak rakyat dan stakeholders,” katanya.

Justeru itu, katanya, penyelarasan antara jabatan amat penting bagi mencapai matlamat dan objektif yang telah ditetapkan oleh kerajaan di dalam pentadbiran dan pembangunan.

“Bagi mencapai matlamat tersebut, semua penjawat awam, khususnya di peringkat pengurusan atasan perlu memahami secara mendalam apa yang sepatutnya dilaksanakan bagi mencapai matlamat pembuat dasar,” katanya.

Dato’ Mazlan berkata, sebagai badan pelaksana dasar yang melaksanakan pelbagai program, penjawat awam tidak dapat lari daripada tanggungjawab dan akur kepada kehendak stakeholders, terutamanya rakyat.

“Berdepan dengan kehendak rakyat yang semakin meningkat dan mencabar, khususnya kepada penjawat awam, kita hendaklah menerapkan budaya kerja yang “excessive” iaitu bekerja lebih dari sepatutnya dan juga bersikap mesra rakyat,” tambahnya.

Beliau berkata, penjawat awam perlu memberikan khidmat yang menyenangkan rakyat.

“Kepuasan hati rakyat adalah tanda aras utama kepada kejayaan sektor awam. Jika kita ingin berkhidmat untuk rakyat, kita perlu fahami setiap masalah, kekangan dan kesulitan yang dihadapi rakyat, barulah kita mampu untuk mengambil langkah-langkah sewajarnya bagi mengatasi masalah tersebut,” ujarnya.


Maidam jemput LHDN buka kaunter

Oleh: Suriati Ali

Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam ) telah menjemput Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bagi membuka kaunter perkhidmatan Bulan Perkhidmatan Pembayar Cukai (BPPC) di bilik latihan Teknologi Maklumat dan Komunikasai (ICT) Maidam, Kuala Terengganu, semalam (14 Mac).

Program ini nyata dapat membantu pegawai dan kakitangan Maidam serta beberapa di Kompleks Seri Iman mengisi borang taksiran cukai pendapatan tahun 2010 secara online atau e-filing.

Program yang bermula jam 10.00 pagi dan berakhir pada jam 1.00 tengahari itu, dikendalikan tiga pegawai LHDN iaitu En. Mohd Shafie Ismail, Puan Sarina Hassan dan Wan Farhana Azuma Wan Abd. Rahman.

Ketiga-tiga pegawai berkenaan mengajar pembayar cukai bagaimana untuk mengisi borang dengan betul dan pelbagai perkara berkaitan.

Mereka yang layak membayar cukai diberi tempoh selama 30 hari selain budi bicara untuk membayar secara ansuran tetapi perlu mendapat kebenaran daripada LHDN terlebih dahulu.

Kegagalan untuk berbuat demikian menyebabkan mereka yang berkenaan dikenakan penalti 10 peratus daripada jumlah cukai yang perlu dibayar.

Maidam berharap pegawai dan kakitangan yang dikenakan cukai dapat berbuat demikan bagi mengelakkan tindakan dari LHDN selain membantu melaksanakan tanggungjawab sebagai warganegara Malaysia.




Dato’ Seri Haji Ahmad terima kunjungan Panglima Wilayah Laut 1

Oleh: Suriati Ali



Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said menerima kunjungan Panglima Wilayah Laut 1 Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Laksamana Pertama Dato’ Pahlawan Mohamad Roslan Mohamad Ramli di pejabatnya, Wisma Darul Iman , Kuala Terengganu, hari ini (14 April).

Dalam pertemuan hampir 30 minit itu, pelbagai perkara dan isu semasa dibincangkan untuk kepentingan negeri dan rakyat.