Halaman

16 August 2009

TDM Bayar Dividen RM16.3 Juta

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH

TDM Berhad membayar dividen RM16.3 juta bagi keuntungan 2008 di mana jumlah ini merupakan yang terbesar pernah dikeluarkan sejak 2006.

Menteri Besar Dato’ Ahmad Said berkata, TDM Berhad yang menjalankan usaha pemulihan sejak 2004 berjaya mencatat keuntungan yang tinggi dan hasilnya menyaksikan TDM mula membayar dividen kepada pemegang sahamnya pada 2006.


Datuk Roslan (kiri) menyampaikan replika cek RM16.3 juta yang merupakan dividen TDM kepada Kerajaan Negeri yang diterima Dato' Ahmad. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

“Saya gembira dengan kejayaan yang dicapai oleh TDM, terutama dalam sektor sektor perladangan yang memberi sumbangan 95 peratus keuntungan kepada TDM,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di Wisma Darul Iman hari ini (12 Ogos).

Katanya, keuntungan diperolehi hasil daripada pengurusan yang baik selain daripada dapat mengurangkan kos perbelanjaan dan pembayaran dividen yang diumumkan sebanyak 10.5 sen per saham.


TDM turut membayar zakat perniagaan sebanyak RM2.7 juta kepada Maidam.

“Ini juga kali pertama TDM Behad membayar zakat perniagaan sebanyak RM2.7 juta kepada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) tahun ini,” katanya.

Di samping itu, katanya, TDM Berhad telah pelbagaikan perniagaan dan merancang memperluaskan perniagaan dalam sektor penjagaan kesihatan pada masa depan.

Dato’ Ahmad kemudiannya menerima replika cek dividen daipada Pengerusi TDM Berhad, Datuk Roslan Awang Chik dalam majlis ringkas di Wisma Darul Iman.

UKOM