Halaman

10 May 2014

UiTM anjur 'Pakat Gi Perpustakaan' di Setiu.

Oleh: Aminudin Ismail. 

DEMI untuk melihat anak bangsa gemar membaca dan berilmu, penuntut Fakulti Pengurusan Maklumat Universiti Teknologi Mara (UiTM) Puncak Perdana, Shah Alam mengambil inisiatif mengadakan program “Pakat Gi Perpustakaan’ di beberapa lokasi Perpustakaan Awam di seluruh negara.

Paling terbaru, seramai 65 penuntut fakulti itu mengadakan program di Perpustakaan Awam Daerah Setiu, hari ini dengan mengadakan pelbagai aktiviti membabitkan pelajar sekolah antaranya ialah ceramah motivasi dan peluang pengajian di Uitm.

Selain itu, aktiviti lain ialah pertandingan mewarna, mengeja dalam Bahasa Inggeris, anyaman, ‘puzzle’, treasure hunt, Pop Kuiz, ‘Sand Art’ dan acara sukaneka.

Sabri tiba untuk merasmikan program.
Penyelaras program itu, Abu Bakar Suleiman yang juga Pensyarah Kanan Uitm berkata, matlamat utama program dengan kerjasama Perpustakaan Awam Negeri Terengganu itu ialah untuk mendedahkan penuntut kepada dunia sebenar mengenai pengajian ini.

“Sekarang mereka aplikasi apa yang mereka belajar, satu daripadanya ialah seperti mengurus perpustakaan dan mempromosikan perkhidmatan perpustakaan, objektif kedua ialah kita nak galakkan masyarakat setempat memahami apa itu perpustakaan.

“Kita harap dengan adanya program ini, Insya Allah minat membaca di kalangan masyarakat akan meningkat dan pengunaan perpustakaan juga akan akan meningkat. Kami juga mengharapkan setiap tempat yang kami pergi, perpustakaan akan lebih berjaya,” katanya.

Program sehari itu dirasmikan oleh Dato' Sabri Mohd Nor, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Langkap, turut hadir ialah Pegawai Perpustakaan Awam Daerah Setiu, Mohd Azran Yusof.

Sabri menyarankan supaya semua masyarakat terutamanya pelajar menjadikan amalan membaca sebagai satu budaya hidup kerana ia mampu menjadikan seseorang lebih berjaya dan maju.



Pasukan kompang SK Saujana.

Hadiran mendengar ucapan Dato' Sabri

Pengunjung mengisi borang cabutan bertuah.


Seorang pensyarah sedang memberi taklimat mengenai UiTM.

Abu Bakar..tanam minat gemar membaca.