Halaman

30 September 2009

Mohd Ayub Selesai Menjalani Pembedahan

Oleh: Ruslan Abdul Rahman/Kamarudin Mat Akib/Aida Abdul Rahman



Pesakit jantung berlubang, Mohd.Ayub Mansor (7 tahun) dari Kampong Simpang Tok Ku Cabang Tiga kini telah selesai dibedah hari ini (Rabu, 30 September 2009). Pembedahannya itu dibiayai oleh Kerajaan Negeri Terengganu.

Menurut pakar bedah jantung Dr. David Khoo Sinkeat yang mengetuai pasukan pembedahan yang berlangsung selama 2 jam setengah di Pusat Perubatan Prince Court Kuala Lumpur, bermula jam 9.30 pagi tadi.

Melalui pembedahan itu satu lubang di jantung pesakit bersaiz 1 inci telah ditampal manakala satu saluran darah yang lebih telah diikat.

Dijangka dengan rawatan itu jantung Mohd.Ayub akan berfungsi dengan baik selepas ini.
Pesakit dilaporkan belum stabil sepenuhnya dan masih menggunakan peralatan pernafasan serta masih ditempatkan di unit rawatan khas di bawah pengawasan.



Kos rawatan yang dijangka RM30,000 akan ditanggung oleh Kerajaan Negeri sebagaimana yang dinyatakan oleh Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said sewaktu melawat pesakit berkenaan 20 Ogos lalu.

Pesakit ditemani oleh ibubapa serta neneknya sepanjang berlangsungnya pembedahan dan rawatan tersebut.



Sebelum ini Mohd Ayub Mansor, murid Tahun 1 Sekolah Kebangsaan Pusat Cabang Tiga, menghidap penyakit itu sejak dilahirkan dan terpaksa menjalani rawatan di Institut Jantung Negara (IJN), setiap enam bulan sekali.


Menteri Besar bertanya khabar kepada adik Mohd Ayub Mansor yang mengalami sakit jantung di Kampung Simpang Tok Ku, Cabang Tiga, sambil menghulurkan bantuan rawatan.
Foto : Zulkipli bin CW. Putera


UKOM