Halaman

21 January 2010

Adik Mohd Khaidill Semakin Stabil

Oleh: Zulkipli bin CW. Putera/ Harun bin Hassan dan Mohd Yahya Muda (yang berada di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur)



Mohd Khaidill sudah mula sedar dan menunjukkan respon positif disisi ayahnya, Sharifudin di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Tidak sampai 48 jam, adik Mohd Khaidill Sharifudin sudah mula sedar selepas selamat menjalani pembedahan jantung semalam (20 Januari).

Seawal pagi ini (21 Januari), kanak-kanak berusia tiga tahun itu semakin stabil dan baik tetapi masih ditempatkan di wad rawatan rapi dan dipantau dari semasa ke semasa di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur.



“Nak air Milo”…Itulah ungkapan pertama adik Mohd Khaidill kepada ibu dan ayahnya yang berada disisinya di wad rawatan rapi selepas sedar walaupun dijangkakan ubat bius mampu bertahan sehingga 48 jam.

“Berdasarkan respon positif adik Mohd Khaidill, pesakit mungkin dibenarkan keluar dari wad rawatan rapi dalam masa terdekat sebelum di hantar ke wad biasa,” kata perunding Anaesthetist pusat perubatan itu, Dr. Hoe Kak Siong.

Katanya, Mohd Khaidill tidak perlu lagi mendapat sokongan oksigen dari mesin, tetapi sudah mampu bernafas secara normal. Jika pesakit terus menunjukkan respon sedemikian, tidak mustahil adik Mohd Khaidill akan cepat sembuh.



Adik Mohd Khaidill selamat menjalani pembedahan jantung berlubang dan membesarkan saluran injap. Pembedahan bermula jam 9.45 pagi memakan masa kira-kira 11 jam diketuai pakar pembedahan jantung, Doktor David Khoo Sin Kiat.

Kos rawatannya ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Terengganu.

UKOM