Halaman

16 August 2010

MB TURUN PADANG JUMPA GURU

Oleh: Ruslan Abdul Rahman


Dato Seri Ahmad Said menunjukkan `pendrive' yang ditempah khas oleh Kerajaan Negeri yang akan diberikan kepada seluruh guru di negeri Terengganu. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Sebagai langkah memberi suntikan semangat berganda kepada guru-guru, Menteri Besar Dato’ Seri Ahmad Said turun padang menemui sendiri guru-guru.

Sabtu lepas (14 Ogos) beliau telah mengadakan perjumpaan dengan guru-guru di daerah Dungun yang diadakan di Sekolah Menengah Seri Paka. Hadir sama Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Haji Ahmad Razif Abdul Rahman dan Datuk Zaabar Mohd.Adib.


Sebahagian guru dari daerah Dungun mengambil kesempatan bersalaman dengan Menteri Besar Terengganu.

Dalam perjumpaan itu beliau melahirkan hasrat agar guru-guru menjalankan tugas dengan penuh komited bagi memastikan Terengganu terus-menerus melahirkan pelajar yang cemerlang.

Katanya, kerajaan negeri sanggup berbelanja besar di bidang pendidikan dengan harapan melahirkan anak Terengganu yang cemerlang dan muncul sebagai professional dalam pelbagai bidang, termasuklah menghantar pelajar ke luar negara.


Menteri Besar menyampaikan cenderahati kepada guru-guru terbabit.

Beliau memberitahu, sasaran kerajaan negeri sekurang-kurangnya 150 pelajar anak Terengganu dapat menyambung pelajar ke luar negara setiap tahun dalam pelbagai bidang profesional.

“Misalnya untuk membiayai pelajar Terengganu di Mesir sahaja, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM16 juta setahun,” katanya.


Guru gembira selepas Kerajaan Negeri mengambil cakna pengorbanan mereka dan balasannya masing-masing menerima cenderahati berbentuk pendrive.

Sebagai galakan juga katanya, pada tahun lalu (2009) kerjaaan negeri memberikan hadiah RM5,000 kepada mana-mana pelajar anak Terengganu yang mendapat ijazah kelas pertama di universiti tempatan.


TEGANUKITA