Terlebih dahulu saya
mengucapkan syukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan
keizinan-Nya, dapat kita bersama-sama di dalam majlis penyampaian anugerah
perkhidmatan cemerlang negeri 2014.
Majlis ini adalah bagi
meraikan kakitangan awam yang telah menunjukkan komitmen dan kesungguhan di
dalam perkhidmatan dan menyumbang kepada pembangunan dan kesejahteraan rakyat.
Tuan-Tuan dan Puan-Puan
Ucapan tahniah saya kepada
penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang bagi tahun 2014 yang mana 50 orang
kakitangan awam negeri telah di pilih berdasarkan kepada kriteria-kriteria yang
ditetapkan. Khidmat cemerlang yang ditunjukkan ini amatlah dihargai oleh
kepimpinan negeri. Semoga segala amalan baik dan keikhlasan tuan puan
mendapatkan keredhaan daripada Allah SWT.
Saya percaya usaha murni
Tuan Puan ini tidak lain dan tidak bukan adalah bertujuan agar rakyat boleh
menikmati kehidupan yang lebih sejahtera hasil segala perancangan kerajaan dan
tindakan yang di ambil oleh Tuan puan selaku pelaksana dalam sistem penyampaian
Kerajaan.
Sabda Rasulullah yang
bermaksud :
“BERIKAN KEMUDAHAN
(KEPADA ORANG) DAN JANGAN MENYUSAHKAN MEREKA, BERIKAN KHABAR GEMBIRA DAN
JANGANLAH MELAKUKAN SESUATU YANG MENYEBABKAN ORANG MENJAUHKAN DIRI DARI KAMU”
- Hadis riwayat Bukhari dan
Muslim
Kerajaan Negeri telah
melaksanakan pembaharuan untuk meningkatkan kualiti pentadbiran, sama ada
menerusi kursus dan latihan, pendedahan kepada skim dan sistem penyampaian yang
terkini serta pergerakan dalaman yang bertujuan untuk memastikan seluruh warga
pentadbiran Kerajaan Negeri Terengganu memiliki tenaga kerja berpengalaman dan
minda berwawasan yang boleh mencorak kehidupan rakyat ke arah yang lebih
cemerlang.
Kekuatan tenaga kerja yang
boleh mengadaptasi kepada persekitaran yang berubah akan mencorakkan sebuah
pentadbiran negeri yang semakin dinamik. Perubahan ini dapat dilihat sendiri
oleh warga kerja dan dirasai oleh rakyat yang dahagakan peluang untuk
memperbaiki kehidupan mereka.
Tuan-Tuan dan Puan-Puan Yang
di Hormati
Kita selaku penjawat awam
perlu melihat skop tugas bukan hanya di pejabat semata-mata. Setiap penjawat
awam perlu melihat diri sebagai orang yang akan menyelesaikan masalah dan
memahami sedalam-dalamnya kehendak rakyat. Malah pegawai Kerajaan juga perlu
turun padang berdamping dengan rakyat.
Keakraban tuan puan dengan rakyat serta keupayaan memperbaiki mutu perkhidmatan kepada rakyat merupakan KPI atau “key performance Indicator”. Kepuasan hati rakyat adalah kayu pengukur yang sebenar dan bukannya kertas perancangan dan hasil yang di perolehi semata-mata.
Tuan-tuan
juga adalah pemimpin. Pegawai Daerah, ketua jabatan malah pegawai-pegawai
rendah sekalipun perlu mendampingi rakyat. Segala maklumat dan tindakan di atas
keluh kesah dan denyut nadi rakyat menjadi kunci kepada kepuasan hati rakyat.
Dalam usaha kita ke arah
transformasi negara, para hadirin sekalian diingatkan sekali lagi bahawa
perkhidmatan awam merupakan komponen penting dan penghubung dalam menterjemahkan wawasan Kerajaan kepada
program-program yang boleh dilaksanakan.
Para hadirin yang dihormati
sekalian,
Setiap tugas yang diberikan
merupakan satu amanah dan yang perlu dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Selaku
penjawat awam, kita mempunyai peranan yang sangat besar dalam memastikan setiap
dasar dan agenda nasional direalisasikan. Perasaan tanggungjawab dan akauntabiliti terhadap tugas masing-masing perlu
wujud. Harapan ikhlas saya ialah supaya wujud kerjasama dan komitmen dari semua warga kerja Negeri Terengganu
dalam perjalanan kita ke arah wawasan yang sama.
Kerajaan sentiasa menghargai
pengorbanan dan usaha penjawat awam dalam meningkatkan produktiviti dan
penyampaian perkhidmatan. Malah, insentif
diwujudkan sebagai satu bentuk penghargaan
kepada pegawai dan kakitangan untuk terus memberikan sepenuh perhatian dan daya
usaha ke arah mempertingkatkan mutu
kerja yang berkualiti tinggi.
Penganugerahan APC ini bukan hanya
sebagai dorongan dan pengiktirafan
kepada anggota yang telah menunjukkan komitmen dan dedikasi dalam melaksanakan atau telah menghasilkan prestasi
kerja cemerlang semata-mata.
Bahkan dalam skop yang lebih luas, APC merupakan langkah ke arah membudayakan
kecemerlangan menyeluruh dalam semua aspek pengurusan dan penyampaian perkhidmatan kerajaan, khususnya
di Terengganu ini.
Kesungguhan dan komitmen tinggi
membawa kepada kecemerlangan perkhidmatan. Kecemerlangan ini juga kita jadikan
sebagai pengukur bahawa perkhidmatan awam telah berjaya menunaikan amanah dan tanggungjawabnya
secara pro-aktif dan berkesan dalam menjayakan proses transformasi
negara.
Selaku penjawat awam, kita tidak
boleh kekal selesa pada sesuatu tahap pencapaian. Kita perlu berhadapan dan menangani
perubahan persekitaran. Kita perlu bersedia,
berfikiran terbuka untuk
melakukan anjakan paradigma yang selari dengan perubahan persekitaran yang
terus berlaku. Ekspektasi pelanggan atau rakyat terhadap perkhidmatan awam
semakin hari semakin tinggi dan ini sudah tentunya memerlukan kita membuat
pembaharuan yang berterusan supaya kita sentiasa responsif, relevan, cekap,
cepat dan berkesan dalam memenuhi permintaan dan harapan rakyat.
Saya menyarankan agar para hadirin
sekalian menggunakan dengan sebaik mungkin tempoh masa yang diberikan, sama ada
di peringkat pengurusan mahupun di peringkat kumpulan pelaksana, untuk memberikan
sepenuh komitmen terhadap tugas. Masa yang kita ada tidak panjang dan
kadangkala terlalu singkat. Terlalu banyak yang perlu kita lakukan bagi
memakmurkan Negeri Terengganu dan menjayakan Terengganu maju menjelang 2020.
Para hadirin yang dihormati sekalian,
Saya amat berharap sokongan dan kerjasama oleh seluruh
penjawat awam Terengganu untuk berkerja bersama-sama sebagai satu pasukan demi membangunkan Negeri
ini dan untuk rakyat negeri ini.
Sekali lagi saya ingin mengucapkan
sekalung tahniah kepada penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2014. Semoga
segala kerja keras dan sumbangan Tuan Puan di berkati oleh Allah Subhanahua
Taala.
Sekian,
Wabillahitaufiq walhidayah
Wassallamualikum warahmatullahi wabarakatuh.
Wassallamualikum warahmatullahi wabarakatuh.