Halaman

23 December 2009

SPRM Beri Taklimat Kepada Adun

Oleh: Esah Abdullah

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang bergerak bersama moto ‘Bersama Kita Hapuskan Rasuah’ mengadakan taklimat kepada Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Terengganu, 21 Disember lalu.

Taklimat yang diadakan sempena persidangan Dewan Undangan Negeri yang bermula pada hari yang sama itu bertujuan mendidik pihak berkuasa awam, pegawai awam dan orang awam tentang rasuah dan kesan buruknya terhadap pentadbiran sektor awam, swasta dan komuniti.

Majlis yang diadakan di tingkat 17 Wisma Darul Iman itu turut dihadiri Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mokhtar Nong; Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah, pegawai-pegawai kanan kerajaan dan ketua jabatan.

Taklimat yang berlangsung selama dua jam itu diisampaikan Timbalan Ketua Pesuruhjaya Pencegahan SPRM, Dato’ Zakaria Jaafar manakala Dato’ Ahmad bertindak selaku pengerusi majlis.

Beberapa perkara disentuh, termasuk kuasa perundangan serta bentuk kesalahan rasuah dan perkara-perkara yang boleh disabitkan sebagai ‘suapan’ yang mudah berlaku dalam kehidupan seharian.

UKOM