Halaman

26 January 2010

Bubur Asyura Eratkan Silatulrahim

Oleh: Esah Abdullah



Semangat bergotong royong yang menjadi amalan masyarakat kampong terus disuburkan dengan pelbagai aktiviti yang membabitkan penduduk setempat dan ianya lebih meriah apabila tiba bulan Muharam atau bulan asyura.

Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) memain peranan untuk mengatur program mengacau bubur asyura seperti apa yang dilakukan JKKK Kampung Bukit Wan, Batu Rakit, baru-baru ini.

Sebanyak enam kawah bubur dimasak secara bergotong royong yang membabitkan JKKK, Kawasan Rukun Tetangga (KRT), Belia 4B, Cawangan, Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO.
Program yang berlangsung di perkarangan bangunan KRT Bukit Wan turut dihadiri
Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Rakit, YB Haji Khazan Che Mat.

YB Haji Khazan yang turut mengambil bahagian mengacau bubur asyura kemudiannya menikmati jamuan makan tengahari dengan lauk selera kampong seperti ikan singang sambal belacan, ikan panggang dan ulam-ulaman.

“Saya akan memberi lebih banyak masa untuk bertemu dengan penduduk kampong dalam keadaan santai begini disamping mengunjungi wagra emas yang uzur dari masa kesemasa,” katanya ketika ditemui TeganuKita selepas berkunjung kerumah warga emas Awang Said di kampong berkenaan.

Sebanyak 150 paket bubur asyura telah diagihkan kepada semua penduduk dalam Kampong Bukit Wan yang sekaligus dapat bersama merasai dan mengeratkan ikatan silatulrahim antara satu sama lain.

TEGANUKITA