Halaman

28 January 2010

Tesdec Ambil Alih Kursus YT

Oleh : AIDA ABD RAHMAN



Pusat Pembangunan Kemahiran Negeri Terengganu (Tesdec) bercadang mengambil alih semua kursus Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK) yang diuruskan oleh Yayasan Terengganu (YT) berikutan pusat kemahiran itu mampu menyediakan tenaga pengajar yang pakar dan pemantauan yang lebih baik.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains,Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Haji Ahmad Razif Abd Rahman, berkata Tesdec akan mengambil tanggungjawab memantau perjalanan kursus berkenaan sepenuhnya sementara peruntukan sepenuhnya di bawah YT.

“Kita melihatkan kursus-kursus MLVK di bawah YT kurang dari segi pemantauan kerana kekurangan kepakaran, kebetulan Tesdec ada kepakaran kerana kita ada tenaga pengajar yang pengalaman maka amat sesuai kalau kursus MLVK yang dijalankan oleh pengusaha seperti pusat kemahiran di Terengganu dapat diserahkan kepada Tesdec kerana dapat buat pemantauan.

“Apa yang mustahak, selain dapat melatih mereka, kita juga dapat memberi peluang pekerjaan. Itu satu lagi objektif dan matlamat kerajaan negeri bukan sahaja beri latihan tetapi juga menyediakan peluang pekerjaan,” katanya ketika sidang akhbar di Majlis Mesra Media-Tesdec, di Restoran Verandah, Riyaz Heritage Marina Resort & Spa, Pulau Duyong, Kuala Terengganu, kelmarin (25 Januari).

Kursus berkenaan merangkumi kursus kemahiran tinggi seperti Ujian Tanpa Musnah (NDT), kursus asas biasa seperti jurusolek, gunting rambut dan kecantikan, selain kursus Sijil Kemahiran Malaysia tahap satu dan dua di bawah latihan vokasional.
Katanya, kursus yang dibiayai sepenuhnya oleh YT itu dilaksanakan dengan kerjasama Jabatan Pembangunan Kemahiran di bawah Kementerian Sumber Manusia.

Dalam pada itu, Haji Ahmad Razif yang juga pengerusi Tesdec mahu memastikan pusat latihan kemahiran yang diwujudkan kerajaan untuk belia Terengganu bagi mengintegrasikan ilmu dan kemahiran serta merealisasikan hasrat melahirkan modal insan yang berkualiti.

Katanya, Tesdec yang ditubuhkan sejak 1996 telah melahirkan 25,000 pelatih memberi peluang kepada pelajar menyambung pengajian dalam bidang latihan akademik dan bukan akademik terutama golongan yang kurang cemerlang dan kurang berminat untuk meneruskan dalam pendidikan.

“Hari ini, kita lihat peluang mereka yang menyambung dan memilih latihan kemahiran boleh hidup lebih baik dan mempunyai pekerjaan yang bagus daripada mereka yang berkelulusan bidang akademik,”katanya.

Pada masa yang sama, katanya Tesdec tidak pernah bercadang untuk menutup peluang kepada pelajar yang kurang cemerlang dalam pendidikan untuk menyambung pengajian dalam kursus tertentu walaupun Tesdec berhasrat menaiktaraf sebahagian kursus yang ditawarkan di pusat kemahiran itu.

“Kemungkinan selepas ini kita buka peluang untuk mengadakan tuning program di mana diploma kita boeh juga diambung di peringkat iazah tetapi menggunakan initusi yang berlainan kerana tak boleh ditawarkan di tempat kita kerana akan timbul konflik pada masyarakat apakah yang mahu difokuskan oleh Tesdec,”katanya.

TEGANUKITA