Halaman

24 January 2010

Turun Padang Dekati Hati Rakyat

Oleh : SURIATI BINTI ALI

Kepimpinan Umno negeri perlu turun padang menemui rakyat bagi menyelami hati nurani mereka seiring dengan Program Juara Rakyat yang diperkenalkan parti.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein, berkata agenda Program Juara Rakyat member tumpuan kepada gerak kerja untuk mendekati rakyat di peringkat akar umbi.

Beliau berkata, program tersebut sewajarnya disokong oleh kepimpinan Umno di pelbagai peringkat dengan menyusun program-program yang hampir dengan kehendak rakyat.

“Kita putuskan dalam mesyuarat Badan Perhubungan Umno negeri semalam bahawa apa yang dirancang oleh Presiden Umno, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak akan kita teruskan.

“Berbekal dengan semangat dan iltizam itulah kita mahukan Program Juara Rakyat dijadikan kaedah sebagai saluran mendekati rakyat,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Juara Rakyat yang bertemakan Pendidikan peringkat negeri di Dewan Sekolah Menengah Teknik Terengganu, Jalan Lapangan Terbang Kuala Terengganu, Kuala Terengganu, kelmarin (22 Januari).

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) dan saf kepimpinan Umno turut hadir pada perhimpunan yang bertujuan menaikkan semangat juang parti itu.

Mengenai peluang Umno dan Barisan Nasional (BN) negeri pada pilihan raya umum akan datang, Hishammuddin yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, peluang kemenangan amat besar dan tidak seharusnya diragui sesiapa.

“Semua permasalahan dalaman dapat ditangani dengan baik dan apa yang penting kita perlu tingkatkan perpaduan dan penyatuan sesama sendiri.

“Agenda kita bukan untuk memenangkan mana-mana kumpulan atau individu tetapi ini adalah agenda lebih besar,” katanya.

Dato’ Hishammuddin turut memberitahu, walaupun idea mengenai Juara Rakyat ini datangnya dari Pusat, ia perlu diterjemah dan disesuaikan mengikut suasana serta tempat masing-masing.

"Hari ini program ini dibuat di Parlimen Kuala Nerus dan saya tengok sambutan amat membanggakan dan ia adalah satu permulaan dalam usaha untuk menyemarakkan semangat perjuangan dalam Umno dan BN," katanya.

Beliau berkata, bagi Umno Terengganu, pelbagai program Juara Rakyat dirancang yang akan turut membabitkan penyertaan Presiden Umno yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Program Juara Rakyat dilancarkan Perdana Menteri pada 9 Januari lalu di Rawang, Selangor, adalah sebagai tanda Umno menerima isyarat daripada rakyat supaya kembali mendampingi rakyat.

UKOM