Halaman

10 August 2010

Ahmad Said Nafi Pilih Lokasi IJN Di Kijal Sebab Beliau Anak Jati Kawasan

KUALA TERENGGANU, 9 Ogos (Bernama) -- Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said menafikan dakwaan kononnya pemilihan lokasi penempatan Institut Jantung Negeri (IJN) Terengganu di kawasan Kijal, Kemaman adalah kerana beliau merupakan anak jati kawasan itu.

Ahmad yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Kijal menjelaskan pemilihan lokasi itu dilakukan kerana kerajaan negeri telah membeli sebuah resort di Kijal yang dikenali sebagai Strawbery Park dengan harga murah iaitu RM27 juta berbanding harga asal RM65 juta.

"Resort berada di tepi pantai dan tasik, sesuai dengan konsep pelancongan kesihatan, bukan kerana saya orang Kijal," katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri di sini.

Beliau berkata resort itu kini dalam proses pengubahsuaian terutama untuk dewan bedah dan beberapa kemudahan lain.

Terdahulu, menjawab soalan Datuk Seri Abdul Hadi Awang (PAS-Rhu Rendang), beliau berkata, kerajaan negeri juga telah mengadakan rundingan dengan kerajaan Persekutuan untuk dapatkan dana bagi membeli peralatan dan mesin untuk pusat jantung itu.

Menurutnya IJN itu bakal beroperasi secara serampang dua mata iaitu membantu rakyat Terengganu yang miskin merawat penyakit tersebut dan menjana pendapatan melalui perkhidmatan kepada rakyat negeri lain khususnya di Pantai Timur.

-- BERNAMA

TEGANUKITA