Halaman

20 October 2010

Veteran Ikhlas Berjuang

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH


Dato' Seri Ahmad bersalaman dengan golongan veteran ketika hadir di majlis Mesra Veteran Bersama Pemimpin dan Jasamu Dikenang di Setiu. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Keamanan dan ketenteraman yang dikecapi kini adalah hasil perjuangan dan pengorbanan golongan veteran yang penuh ikhlas dan jujur.

“Orang dulu sanggup berjalan kaki atau tumpang lori untuk pergi ke majlis ceramah dan kaum ibu pula sanggup gadai gelang emas untuk belanja ke program parti,” kata Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said di majlis Mesra Veteran Bersama Pemimpin dan Jasa Mu di Kenang, di Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Ibrahim, Setiu, kelmarin (17 Oktober).

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, YB Haji Ashaari Idris; Ahli Parlimen Setiu, Dato’ Mohd Jidin Shafee; Pengerusi Veteran Terengganu, Dato’ Yahya Hashim dan Pengerusi Veteran Setiu, Haji Yusof Hamid.

Katanya, nikmat kemerdekaan begitu banyak yang dapat dirasai oleh generasi hari ini dan semua ini adalah hasil pengorbanan golongan veteran yang banyak berkorban masa dan tenaga demi kebahagiaan anak cucu mereka.

“Kitalah pewaris bangsa yang mendapat nikmat kebahagian itu dan semangat yang ada pada mereka perlu dicontohi kerana lambat laun kita juga akan jadi veteran,” katanya.

Bagi menghargai pengorbanan mereka, 20 orang veteran dalam Perlimen Setiu dipilih menerima Anugerah Jasa Mu di Kenang dan sembilan orang menerima sumbangan kerusi roda yang disampaikan oleh Dato’ Seri Ahmad.


TEGANUKITA