Halaman

28 May 2018

Kebersihan Bazar Memuaskan, Peniaga Patuhi Peraturan


Tahap kebersihan di bazar Ramadan di negeri ini sangat memuaskan apabila sebahagian besar peniaga mematuhi peraturan dan syarat ditetapkan Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu (JKNT) dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). 

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kesihatan dan Alam Sekitar negeri Dr Alias Razak berkata, kesemua 2,091 daripada 4,246 gerai di bazar Ramadan seluruh negeri yang diperiksa setakat ini mematuhi piawaian yang ditetapkan. 

Katanya, beliau sangat berpuas hati dengan tahap kebersihan yang diamalkan oleh semua peniaga di bazar Ramadan. 

"Sebagai contoh, hasil tinjauan saya di bazar Ramadan Batu Burok yang mempunyai 249 gerai ini mendapati rata-rata pengendali makanan menjaga tahap kebersihan gerai, cara pengendalian makanan dan pengendali itu sendiri berada di tahap yang amat memuaskan dengan mengambil suntikan yang disyaratkan dan sebagainya. 



"Berniaga memang dituntut oleh Islam dan merupakan sunnah Rasulullah S.A.W tetapi kita hendaklah memastikan kepentingan pelanggan menjadi keutamaan dengan menjaga aspek-aspek seperti kebersihan, kualiti makanan yang dijual dan sebagainya agar pelanggan berpuas hati," ujarnya. 

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan Operasi Bersepadu Bazar Ramadan Batu Burok, hari ini.  

Turut hadir, Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Mohammad Omar. 

Katanya, beliau juga mengharapkan pemantauan tahap kebersihan dilakukan dari semasa ke semasa oleh pihak berkuasa agar perkara yang tidak diingini sperti keracunan makanan tidak berlaku di negeri ini.