Halaman

02 December 2010

Ubah Sikap Untuk Baiki Mutu Perkhidmatan

Oleh : SURIATI BINTI ALI


Warga kerja Wisma Darul Iman mendengar amanat daripada Dato' Razak Ismal, di Perhimpinan Bulanan Warga Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Setiap penjawat awam perlu mempunyai sikap ingin berubah dalam melaksanakan tugas masing-masing bertujuan membaiki imej perkhimatan kerajaan yang dikatakan masih ditakuk lama.

Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ Razak Ismail, berkata terdapat segelintir masyarakat luar menggangap mutu perkhidmatan yang ditawarkan kerajaan tidak banyak berubah dan masih wujud kesulitan ketika berurusan.

Katanya, perlaksanaan tugas di sektor kerajaan cukup berbeza jika dibandingkan pihak swasta di mana kakitangan agensi itu mempunyai nekad untuk berusaha lebih maju semata-mata ingin mencapai sasaran yang ditetapkan majikan dalam tempoh tertentu.



“Oleh itu, sebagai penjawat awam, kita perlu membaiki persepsi negatif dengan melaksanakan tugas secara tekun, jujur, amanah dan bertanggungjawab.

“Saya mengakui terdapat perubahan dalam perkhidmatan yang ditawarkan tetapi tidak banyak dan kurang memuaskan, banyak lagi perlu dibaiki terutama berkaitan khidmat pelanggan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap mengantikan Setiusaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah di Perhimpunan Bulanan Warga Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini.

Anugerah Khidmat Cemerlang bagi tempoh bulan iaitu Julai, Ogos dan September disampaikan Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Besar, Datuk Wan Ahamad Wan Muda kepada penjawat awam terpilih.



Dato’ Razak turut memberitahu, slogan seperti Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunann serta Terengganu Ke Arah Globalisasi yang disuarakan pemimpin sewajarnya dilaksanakan dan tidak guna hanya mendengar atau menghayati sahaja.

“Sekiranya ingin maju dan mengubah imej perkhidmatan kerajaan, pelbagai pihak perlu memainkan peranan terutama pegawai atasan dan ketua jabatan di setiap unit.

“Mereka perlu sentiasa membuat pemantauan terhadap kakitangan bawahan di samping membaiki kelemahan diri supaya tidak di pandang remeh, jika ketua melakukan kesilapan dan tidak berdisplin, cukup sukar untuk menegur kakitangan lain terutama berkaitan kedatangan harian, tepati masa dan cara berkomunikasi,” katanya.


TEGANUKITA