Halaman

01 April 2014

Atlet Diberi Laluan Mudah Sambung Pengajian

Oleh: Suriati Ali

Langkah Majlis Sukan Negeri Terengganu (MSNT) mengadakan persefahaman antara beberapa Institut Pengajian Tinggi (IPT) awam dan swasta di negeri ini, mampu memberi laluan mudah kepada atlet lepasan sekolah menyambung pengajian.

 Antara IPT dan pusat kemahiran yang terlibat, termasuk Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Universiti UCSI,Politeknik, Kolej Komuniti dan Institut Laihan Perindustran.

 

 Rundingan dan persefamanan yang dijalankan sejak lima tahun lalu nyata memberi pelbagai manfaat kedua belah pihak sama ada atlet mahu pun MSNT.

Lebih 200 atlet sama ada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Pengajian Tinggi Malaysia (STPM) dapat menyambung dan sudah tamat pengajian masing-masing sejak persefahaman itu diperkenalkan.

 Atlet Judo yang juga bekas pelajar Tengku Mahkota Ismail, Johor, Nor Izzatul Fazlia Mohammad Tahir, 18, berkata dia tidak sabar untuk menyambung pelajaran ke IPT, jika diberi peluang ingin belajar di Unisza. Katanya, dia pilih universiti itu kerana mudah untuk menjalani latihan dan mengikuti program yang ditetapkan MSNT.

“Walaupun saya pernah belajar di Johor dan berasal dari kedah, saya tetap pilih Terengganu bagi menyumbang jasa dan keringat dalam bidang sukan.

 “Banyak keistimewaan dan kemudahan diperoleh sejak berbakti di negeri ini, termasuk diberi elaun bulanan dan dapat laluan mudah untuk menyambung pengajian,” katanya yang pernah memperoleh pingat gangsa dalam sukan SEA, di Myanmar, tahun lalu.

Mohammad Faizzuan Mohd Pazi, 18, dari Bukit Besar, Kuala Terengganu, berkata dia berasa bertuah kerana dilahirkan berbakat dalam bidang sukan, untuk menyambung pelajaran pun kami diberi keistimewaan tertentu berbanding pelajar lain.

“Saya berharap dapat menyambung pelajaran di Unisza kerana ada ramai kawan-kawan yang juga atlet sedang belajar di universiti itu,” katanya.