Halaman

21 June 2014

42 penuntut Unisza cat petak kubur.

Oleh: Aminudin Ismail. 

SERAMAI 42 penuntut Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA) memerah keringat hampir setengah hari dengan melakukan kerja amal dengan mengecat nisan dan petak kubur di kawasan Tanah Perkuburan Kampung Padang Nenas, Kuala Nerus, hari ini.

Aktiviti yang dilakukan melalui program ‘Unisza Bersamamu’ itu bermula kira-kira jam 8.30 pagi dan berakhir tengahari.

Pelajar dari jurusan syariah, pegurusan, TESL dan kejururawatan itu melakukan kerja-kerja membersih dan mengecat semula batu nisan dan petak kubur dengan dibantu penduduk kampung yang membersih kawasan tanah perkuburan itu.

Tiga penuntut lelaki tekun mengecat.
Seorang penuntut, Mohd Sabri Hamid berkata, acara gotong royong membersih kawasan tanah berkuburan itu adalah anjuran bersama JKKK Padang Nenas.

“Program ini adalah satu kerja amal yang kami lakukan sebagai memenuhi aktiviti sampingan selain belajar dan ianya bagi megeratkan hubungan antara peserta dan masyarakat setempat,” katanya.

Selain acara gotong royong itu, acara lain yang diadakan melalui program itu ialah taklimat kesihatan, sukaneka, gerai pamiran, pertandingan mewarna dan forum hal ehwal Islam yang bertajuk “Merindui Ramadhan”.

Turut hadir ialah Pegawai Pembangunan Parlimen Kuala Nerus, Dato’ Basir Ismail dan Pengerusi JKKK Kampung Padang Nenas.
Dato' Basir turut mengecat.

Penduduk kampung turut membantu.