Halaman

17 June 2014

Sidang DUN : Terengganu Bida Hak Penganjuran Kejohanan Bola Sepak Dunia


Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Dato’ Mohd Jidin Shafee berkata, kerajaan negeri sedang menyediakan kemudahan infrastruktur yang memenuhi piawaian ditetapkan.

“Penganjuran itu mampu menjana ekonomi Terengganu dengan lebih pesat dan memberi impak positif kepada rakyat dalam pelbagai aspek khususnya pelancongan,” katanya menjawab soalan tambahan daripada Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar (BN-Air Putih) pada Persidangan Dewan Undangan Negeri, semalam.


Mohd Jidin berkata, kerajaan negeri mengadakan pelbagai aktiviti promosi di peringkat antarabangsa untuk menarik kedatangan lebih ramai pelancong ke Terengganu pada 2015.

“Antaranya kita mengikuti aktiviti promosi di Berlin dan Dubai serta bertemu ramai penggiat industri pelancongan seluruh dunia untuk memasarkan produk pelancongan terkenal di Terengganu.

“Malah sebagai persediaan menyambut Tahun Festival Malaysia 2015, pelbagai aktiviti menarik telah dirancang seperti Festival Islam Antarabangsa Sedunia, Festival Gamelan Sedunia, Pesta Mencandat Sotong dan Kejohanan Antarabangsa Motorcross,” katanya.