Halaman

25 April 2012

Bantuan modal berdikari Maidam

Oleh: Mohammad Ishak


Seorang nelayan kecil pesisir pantai,Nordin Mohd Zin,44, dari Kampung Tandak, dekat Jertih, tidak akan melupakan jasa kerajaan yang berusaha memulihkan kehidupanya sebagai nelayan apabila penderitaanya selama ini akhirnya mendapat perhatian pihak terbabit.



Tindakan Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), yang tanpil menyumbangkan sebuah enjin bot sangkut jenis Suzuki kini melegakan nelayat terbabit apabila dia dapat meneruskan kehidupan sebagai nelayan.

Nordin yang mencari nafkah sebagai nelayan kecil persisir pantai sudah lama tidak turun ke laut kerana menghadapi masalah kerosakkan enjin bot sebelum yang sebelum ini kerap rosak dan memerlukan kos tinggi untuk membaikinya.

Kini Maidam benafas lega apabila Maidam menyumbangkan enjin bot berharga RM10,000 yang disampaikan oleh Pengerusi MARA, Datuk Seri Idris Jusoh yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jertih, di rumahnya semalam. Hadir sama pada majlis penyerahan itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif Maidan, Wan Harujan Sulaiman.

Selain itu, Maidam juga turut member bantuan kewangan RM10,00 untuk membaiki pulih rumah termasuk menukarukar atap, dinding rumah dan ruang hadapan rumah berkenaan.

Nordin yang mempunyai tanggungan besar termasuk sembilan anak berusia antara 20 hari hingga 19 tahun, terharu dengan kehadiran Idris dan Wan Harujan ke pondok usangnya sambil menyampaikan sumbangan untuk memulihkan semula kehidupanya yang sudah lama terbantut.

Idris berkata, sumbangan Kerajaan Negeri melalui agensinya sebahagian usaha untuk membantu rakyat negeri ini terutama mereka yang memerlukan peralatan untuk menjalankan kerja harian.

Katanya, pelbagai bantuan kini disediakan kerajaan untuk membantu rakyat tanpa mengira fahaman politik tetapi dalam masa sama rakyat perlu menyokong kerajaan sedia ada kerana ia mampu meneruskan agenda
membela nasib rakyat.