Halaman

25 April 2012

Sidang DUN: Dana pinjaman RM50 juta diluluskan

Oleh: Suriati Ali

SIDANG Dewan Undangan Ne geri (DUN) Ke-12 hari ini, meluluskan penubuhan Kumpulan Wang Pinjaman Perumahan Rakyat Negeri Terengganu mengikut Seksyen 10(4)(b) Akta Acara Kewangan 1957 Akta 61.

Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said, berkata kelulusan dana pinjaman bernilai RM50 juta itu melayakkan rakyat Terengganu berusia 18 ke atas dan berpendapatan tidak melebihi RM3,000 layak membuat pinjaman sehingga RM50,000.

Katanya, apa yang lebih istimewanya dana pinjaman berasaskan Syariah itu mengenakan kadar faedah rendah berbanding pinjaman dengan institusi perbankan lain.

“Penyediaan dana pinjaman perumahan untuk anak Terengganu ini membuktikan kerajaan amat prihatin kepada keperluan rakyat, khususnya golongan berpendapatan rendah dan bagi memastikan mereka mampu memiliki rumah sendiri yang selesa,” katanya.

Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, pemohon perlu membina sendiri rumah berkenaan di atas tanah milik pemohon berdasarkan geran hak milik dan perlu mencagarkan geran itu kepada Perbadanan Memajukan Iktisad Nege ri Terengganu (SEDC) bagi memastikan pemohon tidak mengingkari syarat tempoh bayaran balik pinjaman itu.

Katanya, pemohon boleh memohon mengikut jumlah diingini dan tidak lebih RM50,000 bagi seorang peminjam serta mematuhi tempoh dan kadar bayaran balik yang di tetapkan.

“Cagaran ini bertujuan memastikan peminjam mematuhi syarat bayaran balik pinjaman kerana kita keluarkan pinjaman yang besar, justeru jika tidak dibayar, ia akan menimbulkan masalah kepada kerajaan,” katanya.