Halaman

21 July 2009

DYMM Tengku Muhammad Penaung MPNT

Oleh : SURIATI BINTI ALI

Kuala Terengganu - 19 Julai 2009

Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Pemangku Raja, Tengku Muhammad Ismail dimasyhurkan sebagai Penaung Majlis Pengakap Negeri Terengganu (MPNT).

Majlis pemasyhuran itu disempurnakan Ketua Pengakap Negara, Dato’ Seri Dr Shafei Mohd Salleh, di Istana Maziah, Kuala Terengganu, hari ini (19 Julai).

Turut hadir di majlis itu, Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku, Tengku Sri Panglima Raja; Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mokhtar Nong dan Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.


Dato' Seri Shafei menyerahkan watikah Pemasyhuran Pelantikan Penaung Majlis Pengakap Negeri Terengganu kepada Tengku Muhammad Ismail. -Foto SHUHAIMI AHMAD

Sementara itu, Dato’ Seri Shafei, berkata penerimaan pelantikan Tengku Muhammad Ismail sebagai penaung dianggap sebagai perhargaan paling berharga bagi MPNT.

“DYMM Tengku Muhammad akan dijadikan sebagai ikon di kalangan masyarakat, terutama pelajar turut menyertai pengakap dan ahli badan beruniform lain,” katanya.

Beliau berkata, sehingga ini kira-kira 120,000 ahli menggangotai pengakap di Terengganu dan kini aktif menyertai pelbagai aktiviti anjuran MPNT dan agensi lain.


Tengku Muhammad Ismail dan Dato' Ahmad bergambar bersama pemimpin pengakap pada Majlis Pemasyhuran Pelantikan Penaung Majlis Pengakap Negeri Terengganu di Istana Maziah.

“Bagi menghargai jasa setiap ahli, Menteri Besar Terengganu bersetuju menghadiahkan sebidang tanah bertujuan membina kem pengakap dan beberapa infrastruktur lain.

“Lokasi tanah itu masih dalam perbincangan sama ada di Kuala Terengganu atau daerah lain,” katanya.

Menurutnya, dengan wujudnya kem itu nanti, pelbagai aktiviti boleh dilaksanakan semata-mata untuk kebaikan ahli sekaligus mampu mengelak gejala sosial seperti melepak dan merempit.

UKOM