Halaman

19 October 2009

PMINT Cadang Bina Replika Masjid Sultan Di TTI

KUALA TERENGGANU, 14 Okt (Bernama)-- Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) bercadang membina sebuah lagi replika masjid di Taman Tamadun Islam (TTI) di sini iaitu Masjid Sultan di Singapura, menjadikan jumlah keseluruhan replika monumen bangunan bersejarah Islam di TTI sebanyak 22 buah.

Pengurus Besar PMINT Datuk Zakaria Awang berkata bagi tujuan itu, pihaknya yang menyelia TTI mendapat kerjasama Jawatankuasa Masjid di Republik Singapura untuk membina replika berkenaan tahun hadapan.

"Kita akan maklumkan hasrat kita itu kepada kedutaan Singapura mengenai pembinaan replika masjid Sultan. Kita rasa hasrat yang murni ini tidak ada masalah untuk merealisasikannya," katanya ketika ditemui Bernama di sini.

Sehingga kini, TTI menempatkan 21 replika iaitu monumen bangunan-bangunan bersejarah Islam di dunia seperti Masjid Al-Aqsa (Palestin), Masjid Nabi (Madinah), Taj Mahal (India), Al-Hambra (Sepanyol) dan Menara Kaylan (Uzbekistan).

Zakaria berkata idea untuk membina replika Masjid Sultan itu timbul berikutan banyak cadangan daripada pelancong dari Singapura yang mengunjungi taman itu terutama semasa cuti penggal persekolahan.

Sementara itu, dalam usaha menarik pelancong ke Terengganu, kerajaan negeri berhasrat membeli sebuah kapal pesiaran yang mampu memuatkan seramai 200 penumpang untuk program menyusuri sungai Terengganu.

Zakaria berkata kapal setinggi dua tingkat itu dibeli di Thailand dengan harga RM1.2 juta.

"Di TTI sekarang sudah ada bot menyusuri persekitaran taman berkenaan seperti ke muzium, melalui kampung-kampung di pinggir sungai Terengganu dan Pulau Duyong. Kita akan naikkan taraf pemandu pelancong yang ada untuk memastikan program river cruise itu berjaya," katanya.

-- BERNAMA