Halaman

19 October 2009

Terengganu Perkenal I-Iqraq Untuk Mempelajari Al-quran

KUALA TERENGGANU, 17 Okt (Bernama) -- Terengganu sekali lagi mengorak langkah ke hadapan dalam bidang pendidikan apabila memperkenalkan kaedah pembelajaran Al-Quran secara elektronik dengan menggunakan I-Iqraq untuk pelajar di negeri ini.

Menteri Besar Datuk Ahmad Said berkata alat elektronik yang menyamai komputer riba itu mengandungi 30 juzuk Al-Quran di samping surah lazim untuk memudahkan kanak-kanak mahupun orang dewasa mempelajari tajwid dan hukum secara tepat.

"Sebagai permulaan, Yayasan Islam Terengganu (YIT) telah memperkenalkan I-Iqraq ini kepada murid-murid kelas bimbingan kanak-kanak (Tadika) YIT di negeri ini sejak tiga bulan lepas.

"Setiap kelas dibekalkan dengan seunit alat ini dan melalui kaedah itu pembelajaran Al Quran akan lebih mudah untuk dipelajari kerana ia turut dilengkapi suara," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Khatam Program Pintar Al-Quran kanak-kanak Tadika peringkat negeri Terengganu 2009, di Stadium Tertutup Gong Badak di sini Sabtu.

Seramai 4,622 kanak-kanak Tadika berusia lima dan enam tahun yang berjaya khatam Al-Quran tahun ini diraikan pada majlis itu.

Ini merupakan tahun keempat YIT menganjurkan majlis sedemikian dan jumlah kanak-kanak yang berjaya menghabiskan bacaan 30 juzuk Al-Quran pada tahun ini meningkat sekali ganda berbanding 2,066 pada tahun lepas.

Ahmad berkata I-Iqraq akan dijual kepada orang ramai tidak lama lagi menerusi syarikat yang dilantik kerajaan negeri dengan harga RM1,988 seunit dan akan diperluaskan ke seluruh negara pada masa akan datang.

-- BERNAMA