Halaman

21 December 2010

Solat Suburkan Kesihatan Jasmani

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH

Amalan solat lima waktu banyak mendatangkan kesan positif kepada badan seseorang umpama melakukan senaman ringan yang boleh menurunkan kadar kolestrol badan di samping dapat mengelakkan penyakit jantung, stress dan kegemukan.

“Solat dari perspektif sains dapat memenuhi keperluan jasmani dan kerohanian manusia zaman sekarang,” kata Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Ustaz Khazan Che Mat di majlis perasmian Seminar Sains Solat Peringkat Negeri Terengganu, di Wisma Darul Iman hari ini (20 Disember).

Namun katanya, jika solat lima waktu dilakukan tidak mengikut tertib rukun sembahyang, bukan sahaja kesuburan pahala, keberkatan solat dari perspektif sains juga tidak dapat sebaliknya hanya beroleh keletihan.

YB Khazan seterusnya menyeru seluruh umat Islam melakukan penghijrahan sempena kedatangan tahun baru hijrah dan setiap perubahan perlu bermula dari dalam diri setiap individu.

Seminar anjuran kerajaan negeri mengundang dua pakar penyelidik sains dari Universiti Malaya iaitu Prof. Madya Dr. Fatimah Ibrahim dan Dr. Ng Siew Cheok yang membentang empat kertas kerja berkaitan kebaikan solat dari perspektif sains.

Prof Madya Dr. Fatimah bentang tiga kertas kerja bertajuk ‘Kesan Postur dan Pergerakan Solat Terhadap Komposisi Badan’ , ‘ Solat Sebagai Terapi Sakit Pinggang’ dan Kesan Solat Kepada Denyutan Jantung dan Sebagai Terapi Mati Pucuk’ manakala Dr. Ng Siew Cheok ‘ Solat Sebagai Terapi Otak’.

TEGANUKITA