Halaman

29 August 2012

LJSM tawar hadiah melebih RM200 ribu



Oleh: Suriati Ali

Terengganu akan menghidupkan kembali Larian Jambatan Sultan Mahmud (LJSM) Peringkat Antarabangsa selepas 22 tahun penganjurannya ditamatkan.

Lebih 5,000 peserta tempatan dan luar negara, termasuk Thailand, Singapura, Indonesia, Afrika Selatan serta Indonesia dijangka menyertai larian sejauh 21 kilometer (km), 10 km dan 3 km itu.

LJSM yang akan berlangsung pada 29 September itu akan bermula dan tamat di Taman Awam Batu Burok, Kuala Terengganu.



Hadiah keseluruhan yang ditawarkan cukup lumayan iaitu melebihi RM200,000 di mana tempat pertama bagi ketegori terbuka lelaki bakal membawa pulang RM30,000 dan kedudukan sama bagi terbuka wanita pula RM22,000.

Sebanyak 13 kategori dipertandingkan antaranya, terbuka kepada semua rakyat Malaysia dan luar negara, rakyat Terengganu, pelajar Institut Pengajian Tinggi, pelajar sekolah dan Orang Kurang Upaya (OKU).

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata larian LJSM yang pernah diperkenalkan 22 tahun iaitu pada 1990 akan dihidupkan kembali sebagai langkah memperkenalkan Terengganu kepada masyarakat pelbagai negara.

“Pihak kami yakin sasaran 5,000 peserta mampu dicapai kerana aktiviti itu sering kali menjadi sebutan orang ramai terutama di kalangan peminat larian.

“Sehingga kini, kita sudah mencatatkan lebih 3,000 bilangan permohonan daripada pelbagai pihak termasuk pelajar sekolah, warga asing dan OKU,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan Mesyuarat Ahli-ahli Majlis Kerajaan Negeri di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah dan Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, YB Rozi Mamat.

Dato’ Seri Haji Ahmad turut memberitahu, pada tahun akan datang sasaran itu akan berganda iaitu seramai 10,000 dijangka menyertainya bertepatan dengan Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013.

“Pihak kami serius menganjurkan larian ini kerana ia bukan saja mampu mencungkil bakat-bakat baru, malah mampu memperkenalkan keindahan dan keistimewaan Terengganu kepada pelancong asing,” katanya.