Halaman

30 August 2012

MoU YT dan JUST- hantar 30 pelajar perubatan ke Jordan

Oleh; Esah Abdullah

Seramai 30 orang pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang cemerlang dalam peperiksaan lalu ditawarkan untuk mengikuti kursus Ijazah Sarjana Muda di Jordan Universiti of Science dan Teknology (JUST) tahun ini.



Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, daripada jumlah itu 20 orang pelajar akan mengikuti kursus Ijazah sarjana Muda Perubatan manakala bakinya (10) mengambil kursus Ijazah Sarjana Muda Pergigian.

“JUST merupakan universiti keempat yang menjalinkan usahasama dengan kerajaan bagi penghantaran pelajar dalam bidang perubatan di luar negara,” katanya kepada pemberita di majlis Menandatangani Perjanjian (MoU) antara Yayasan Terengganu ( YT) dan JUST dan Penyampaian Bantuan Persediaan YT ke IPT peringkat Ijazah Sesi 2012/2013 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Gong Badak hari ini (30 Ogos).

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan Dato’ Haji Mazlan Ngah; Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Dato’ Haji Ahmad Razif Abdul Rahman; Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Khazan Che Mat; Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar negeri, Dato’ Toh Chin Yaw dan Pengarah YT Encik Zakaria Yusof.

Katanya, pelajar yang mengambil jurusan perubatan bagi tempoh lima tahun menerima tajaan RM340,000 manakala jurusan pergigian RM300,000 seorang.

“Usaha ini merupakan sebahagian cita-cita dan harapan kerajaan ke arah mencapai sasaran menghantar 100 orang anak Terengganu setiap tahun mengikuti pengajian dalam bidang perubatan di luar negara,” katanya.



Menteri Besar kemudiannya menyaksikan majlis MoU YT yang diwakili pengarahnya Encik Zakaria Yusof dan JUST diwakili Presidennya Profesor Dr. Abdullah 1 Husein Malkawi dan Dekan Fakulti Perubatan JUST, Profesor Dr. Tewfik Daradkeh.