Halaman

28 August 2012

YT sedia RM2.2j wang pendahuluan belajar luar negara

Oleh: Aida Abd Rahman
Yayasan Terengganu (YT) memperuntukkan RM2.2 juta bagi menyediakan wang pendahuluan diri kepada 110 pelajar Terengganu yang bakal melanjutkan pengajian di luar negara bagi sesi 2012/2013 bermula September ini.



Daripada jumlah itu, 47 pelajar akan menyambung pengajian di Rusia, masing-masing di Moscow State Medical University (16 orang) dan Volgograd State Medical University (31 orang).

Sementara 45 pelajar akan mengikuti bidang Pengajian Islam (25 orang), Perubatan (15 orang), Pergigian (lima orang) di Jordan.

Manakala 17 pelajar ke United Kingdom dan seorang ke Amerika Syarikat untuk menyambung pengajian dalam pelbagai bidang seperti animasi, senibina, kejuruteraan mekanikal dan sains bio perubatan.

Pengarahnya, Encik Zakaria Yusof, berkata kesemua pelajar Terengganu yang bertuah memperolehi pembiayaan wang pendahuluan itu perlu menggunakan peluang berkenaan sebaik mungkin berikutan tidak semua pelajar memperolehi manfaat itu sepanjang hayat mereka.

“Saya berharap supaya semua pelajar bertuah di hadapan saya ini dapat menggunakan kemudahan dan bantuan kerajaan ini sebagai hadiah bagi memastikan cita-cita dan hasrat menggapai masa depan yang cemerlang mampu direalisasikan.

“Semua pelajar perlu memanfaatkan peluang ini sebaik mungkin dan mencipta kejayaan dengan kembali bertugas di negara sendiri selain menyumbang khidmat kepada anak bangsa satu masa nanti,” katanya di Majlis Makan Malam Bersama Pelajar Terengganu Luar Negara serta Penyampaian Wang pendahuluan Kepada pelajar Sesi 2012/2013 di Ri-Yaz Heritage Resort & Spa, Pulau Duyong, semalam (27 Ogos).



Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber manusia negeri, Dato’ Ahmad Razif Abd Rahman; Timbalan Pengarah Pelajaran, Encik Hashim Mohd Zin dan Timbalan Pengarah (Pendidikan) YT, Encik Razali Mahmud.

Encik Zakaria turut menasihatkan semua pelajar yang berada di luar negara supaya mampu menyesuaikan diri dan berdikari dalam melaksanakan tuntutan harian sebagai pelajar demi mencapai cita-cita murni menjadi pemimpin dan pewaris negara pada masa depan.