Halaman

28 August 2012

Penghuni TSH gembira apabila dirai

Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Terenganu (PDKT) tidak ketinggalan meraikan penghuni TSH ketika mengadakan Majlis Sambutan Merdeka Raya.

Oleh: Suriati Ali

Pendekatan pihak tertentu menjemput penghuni Orang Kurang Upaya Taman Sinar Harapan (TSH) Kuala Terengganu menghadiri majlis keraian atau program kemasyarakat yang dianjurkan mampu mendedahkan golongan itu dengan suasana luar.

Timbalan Pengetua TSH, Noorhayati Sidek, berkata pihaknya mengalu-alukan mana-mana pihak supaya berdamping dan membantu 67 penghuni TSH kerana secara tidak langsung mengurangkan rasa sunyi dan dapat membiasakan diri setiap penghuni berinteraksi dengan masyarakat normal.

Katanya, golongan itu yang kebanyakan mengalami masalah pembelajaran dan lembam sememangnya menanti untuk hadir ke mana-mana majlis jika berpeluang.

“Apabila ada pihak yang datang menjenguk dan bertanya khabar, mereka sangat gembira apatah lagi berpeluang hadir menjamu selera bersama orang ramai.

“Mereka ini sebenarnya dahagakan kasih sayang kerana kebanyakan keluarga penghuni TSH jarang menjenguk, berkemungkinan mengalami kesusahan hidup dan mempunyai masalah keluarga,” katanya kepada Teganukita.