Halaman

09 April 2014

Jual Bilis 300 kilo Sehari.

LARIS...dua pekerja sedang merebus ikan bilis di Kampung Seberang Takir dengan berlatar belakangkan bandar Kuala Terengganu, sebelum menjemur dan menjual kepada peraih yang datang membeli di tempat itu untuk diedarkan ke seluruh negeri Terengganu termasuklah beberapa tempat di Kelantan.

Pengusahanya, Mohd Zin Sulong, berkata beliau mengusahakan penjualan ikan bilis itu sejak lebih 40 tahun lalu selepas mewarisi dari datuk neneknya di tempat yang sama di kampung itu.

Dalam sehari, Mohd Zin mampu menjual sebanyak 300 kilogram bilis dan dijual dengan harga sekitar RM13 sekilogram kepada peraih ikan bilis yang datang ketempatnya untuk diedarkan kepada penguna seluruh negeri termasuklah di Pasar Payang.

Mohd Zin..sejak remaja.
"Selain ikan bilis, saya juga menjual belacan dan juga ikan kering tambang. Ikan kering tambang saya jual dengan harga RM8 sekilo manakala belacan pula RM6," katanya yang mempunyai seramai lima orang pekerja itu.

Katanya, beliau mengharapkan perniagaan ikan bilis dan belacan ini akan terus diwarisi oleh generasi akan datang walaupun jumlah pengusahanya semakin berkurangan di kampung itu berbanding masa lalu.

"Dulu ramai yang melakukan perniagaan ini di kawasan hujung Kampung Seberang Takir ini tetapi sekarang ia semakin kurang kerana budak-budak sekarang tidak berminat mengusahakanya selepas ibubapa mereka meninggal dunia dan saya harap perniagaan saya ini akan terus diwarisi oleh anak cucu pula," katanya.- Aminudin Ismail.
Maziah Jusoh sedang menunjukan bilis yang siap untuk dijual.

Seorang pekerja membersih bilis.

Bilis siap direbus untuk dijemur.