Halaman

02 July 2013

HAJI HADI DIMINTA BUKTIKAN DAKWAANNYA DI TERENGGANU DALAM PRU 13

Oleh: Ruslan Abdul Rahman 

Masyarakat Terengganu ingin mendapatkan penjelasan dari Ahli Parlimen Marang, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang berkaitan wujudnya kejadian pengundi yang tidak sah yang dibangkitkan oleh beliau di sidang Parlimen baru-baru ini.
Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang semasa berucap di Parlimen membahas titah diraja baru-baru ini menyebut di Terengganu banyak berlaku penyelewengan semasa pilihan raya umum lalu.
 Di antaranya kata beliau ialah pengundi-pengundi daripada luar negeri, pengundi tidak cukup umur, warga asing pun mengundi termasuk Myanmar- semua digunakan sebagai pengundi dakwa beliau.
  Tanpa memperincikan di mana kejadian itu berlaku, berapa ramai pengundi yang terlibat, masyarakat inginkan bekas Menteri Besar itu mengemukakan bukti secara terperinci bagi mengelak ia menjadi fintah dan dusta yang tidak dibenarkan oleh Islam perbuatan itu.
  Sebagai orang yang sering bercakap mengenai keadilan Islam, beliau seharusnya membuat dakwaan dengan disertai dengan bukti, kata seorang kakitangan Ramli Hamzah dari Manir.

Katanya, setiap apa yang didakwa mestilah disertai dengan bukti supaya taraf beliau sebagai orang berilmu dan berlatar belakang agama dapat dipertahankan.