Halaman

04 July 2013

RASUAH BERAS UNTUK PENGUNDI PULAU PERHENTIAN DIKESAN



Oleh: Wartawan Khas PRK
Pembangkang yang sering peralatkan Islam selalu menuduh Umno rasuah kepada pengundi dan kita masih ingat kata-kata pemimpin parti mereka berkata, beri gula kita kacau, beri nasi tanak- yang ditujukan kepada Umno atau BN kononnya merasuah pengundi.
 Rupanya terbukti yang merasuahkan pengundi ialah parti pembangkang berkenaan sendiri.
Ini diberitahu oleh beberapa orang penduduk Pulau Perhentian sendiri tentang kehadiran muslimat  ke kampong mereka, pergi rumah ke rumah memberi beras, gula dan berbagai barangan dapur dan meminta supaya menyokong pembangkang atas nama Islam kononnya dalam pilihan raya kecil tidak lama lagi.
 Seorang pengundi wanita, Zaharah Deraman, 58 tahun memberitahu, muslimat berkenaan datang ke rumahnya meminta supaya menyokong parti pembangkang itu dalam pilihan raya nanti dan memberikan 10 kilo beras kepadanya.
  Pada beg beras itu tertulis Penyayang Islam, suatu lagi perbuatan memperalatkan Islam untuk kepentingan politik.
 Menurut Zaharah yang tinggal di Kampung Pulau Perhentian Kecil,muslimat itu memperkenalkan diri dari Pahang.
 “Orang bagi saya ambillah, soal saya hendak undi mana itu hak saya, walaupun saya angguk je semasa muslimat itu minta saya undi pembangkang,” katanya ketika ditemui.
 Seorang pengundi veteran di pulau itu, Abdul Manan Muda, 80 tahun berkata, "buat apa saya hendak ambil beras sebanyak itu untuk tujuan kempen, lebih baik beri pada orang yang lebih susah dari saya".
 Beliau yang menghuni pulau tersebut sejak tahun 1946 lagi yakin bahawa BN akan tetap menang di pulau itu.
 Perbuatan pembangkang merasuahkan pengundi dengan metarial (kebendaan) seumpama itu ibarat kisah pencuri….dia melaung-laungkan pencuri pencuri!! Supaya orang mengejar orang lain yang dituduh mencuri…rupanya dialah sebenarnya yang mencuri.