Halaman

28 July 2010

HUTAN LIPUR JAMBU BONGKOK, LOKASI JAMBORI ASIA KE-12

Oleh: Wan Harironniza Naim

Jambori Pengakap Peringkat Asia kali ke-12 bakal diadakan di Hutan Lipur Jambu Bongkok, bermula 4 hingga 9 Jun tahun depan, demikian diberitahu oleh Menteri Besar, Dato’ Said.

Katanya, pemilihan Hutan Lipur Jambu Bongkok sebagai lokasi kem jambori tersebut adalah untuk memperkenalkannya sebagai hutan lipur yang kaya dengan keunikan pokok ‘balau pasir’, ‘pokok gelam’ dan juga tanah beris yang jarang ditemui di hutan lipur lain.

Kem pengakap ini juga bakal menyaksikan Terengganu menjadi tuan rumah buat kali kedua siri Jambori Kebangsaan yang sebelum ini pernah menjadi tuan rumah pada tahun 1997, siri ke-9.

Lokasi yang strategik iaitu berhampiran dengan jalan raya dan berdekatan dengan kawasan pelancongan terkenal Rantau Abang.

Sehubungan dengan itu katanya sebanyak kira-kira 54 ekar tanah akan digunakan untuk pembangunan hutan lipur tersebut sempena dengan Jambori Asia tahun hadapan, katanya sewaktu membuat lawatan ke lokasi berkenaan baru-baru ini.

Beliau memaklumkan hutan lipur ini akan dibangunkan pada tahun ini dengan menyedia dan mengemaskinikan infrstruktur sedia ada seperti menaiktaraf bekalan air dan system perparitan, mewujudkan pejabat pengurusan persatuan pengakap, padang kawat, chalet , termasuk untuk VIP dan pelbagai kemudahan lain”.

“Ini juga merupakan pelaburan jangka panjang dalam mempromosikan hutan lipur yang terdapat di Terengganu dan mampu memberi daya tarikan pelancong dan pengunjung”. tambah beliau.

Dijangkakan seramai 8000 peserta pengakap dan 1000 pegawai akan terlibat dalam Jambori Asia 2011.

Antara objektif utamanya adalah untuk memupuk integrasi dan perpaduan di kalangan ahli dan pemimpin pengakap selaras dengan matlamat 1 Malaysia.

TEGANUKITA