Halaman

30 July 2010

Terengganu Jadi Medan Gamelan Dunia

Oleh : AIDA ABD RAHMAN

Terengganu menjadi medan pertemuan ramai pakar, pencinta serta peminat gamelan dari seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat, Australia, Singapura, Indonesia, Jepun dan Thailand bagi menyertai Festival Gamelan Sedunia 2010 di Taman Syahbandar, Kuala Terengganu, sejak 23 Julai lalu.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, berkata para penggiat serta pencinta gamelan tempatan seharusnya merebut peluang ini dengan sebaik mungkin untuk mencungkil dan menggali seribu rahsia dan infomasi daripada mereka ini untuk dimanfaatkan ke arah perkembangan dan pembangunan gamelan di Terengganu khasnya.

“Saya amat beharap menerusi portfolio Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri akan dapat merancang strategi terbaik bagi merealisasikan hasrat murni ini.

“Kita tidak mahu festival ini muncul dan kemudiannya berlalu begitu sahaja tanpa meninggalkan apa-apa kesan dan faedah yang positif. Jadikan ia sebagai pemangkin dalam usaha kita untuk mengangkat seni gamelan ke pentas antarabangsa dan sudah tentu kita juga inginkan agar seni gamelan ini menjadi ikon dan teras kepada kegiatan seni di Terengganu yang kita sayangi,” katanya di Majlis Perasmian Festival gamelan Sedunia 2010, malam kelmarin (23 Julai).

Beliau berkata, sudah sampai masa dan ketikanya untuk jadikan gamelan Melayu ini menjadi hebat dan bertaraf lima bintang, setanding dengan gamelan-gamelan lain yang sudah tersohor sebagaimana gamelan Jawa dan Bali.

Dato’ Ahmad juga berharap supaya pihak berwajib terutama Kementerian Pendidikan melalui Pejabat pendidikan Negeri dapat mengembangkan lagi program pendidikan seni gamelan ini.

Misalnya dengan memperuntukkan sejumlah wang kepada sekolah terpilih bagi membiayai pembelian set alat muzik gamelan, mengadakan program latihan kemahiran khas kepada guru muzik sekolah dan mengadakan satu pusat latihan khas bagi murid-murid yang berpotensi mempelajari seni gamelan.

Katanya, diharap dua tahun lagi setiap daerah di negeri ini terdapat sekurang-kurangnya lima sekolah yang memiliki kumpulan gamelan sendiri.

“Kita perlu mencontohi Johor dalam usaha memartabatkan seni tarian zapin, di mana setiap sekolah di Johor mempunyai kumpulan zapin mereka sendiri. Kita mahu agar suatu masa nanti Terengganu bakal menjadi peneraju serta negeri yang memayungi seni gamelan di negara ini. Sebut sahaja gamelan, maka tergambarlah negeri Terengganu,” katanya.

TEGANUKITA