Halaman

14 July 2011

Kesal dengan tindakan menghina lagu Negaraku

Oleh: Suriati Ali



Kerajaan negeri kesal dan kecewa berhubung isu penghinaan lagu Negaraku yang didakwa dilakukan pelajar Universiti Malaysia Terengganu (UMT) menerusi laman sosial Facebook.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi, Sains Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abd Rahman berkata, sebagai seorang rakyat Malaysia yang setia kepada negara perkara seumpama ini tidak sepatutnya berlaku, sebaliknya kita perlu bekerjasama dan mematuhi undang-undang sedia ada agar kesejahteraan negara sentiasa terjamin.

Katanya, pihaknya sudah meminta laporan lengakap daripada UMT berhubung perkara yang berlaku itu dan kepastian penglibatan pelajar UMT masih belum dapat diputusankan lagi memandangkan siasatan sedang dilakukan.

“Sekiranya betul ia melibatkan pelajar UMT maka kita serahkan kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan sewajarnya dan kecewa dengan apa yang berlaku, tidak kira lah sama ada dilakukan oleh pelajar atau pun individu lain.

“Kita seharusnya menjadikan jadikan saluran media alternatif yang ada sekarang ini terutamanya melalui laman sosial sebagai satu medan menyalurkan maklumat yang betul, bukannya tempat menyebarkan fitnah dan mengelirukan rakyat,” katanya.

Sebelum ini, seorang individu yang menggunakan nama profil Mohd Farizal dengan status sebagai pelajar UMT telah mengubah lirik lagu Negaraku dalam laman sosialnya dengan menghina raja, mencerca dan mempersendakan lagu tersebut selain turut menghina Perdana Menteri.

Satu laporan polis sudah dibuat pendaftar UMT di Balai Polis Gong Badak supaya perkara itu dapat disiasat pihak berwajib.

Sementara itu, beliau yang juga Ahli Lembaga Pengarah UMT berharap kebebasan yang diberikan kerajaan digunakan dengan sebaik mungkin dan pengendali laman sosial perlu mengikut etika serta garis panduan ditetapkan agar tidak mencetuskan sentimen yang mampu menganggu gugat keamanan negara.

Justeru, pengedali blog mahupun laman sosial perlu menulis dengan penuh tanggungjawab dan berhati-hati dalam usaha memastikan peranan mereka mampu membina kemajuan negara bukannya meruntuhkan negara.