Halaman

15 August 2013

Pegawai Khas ADUN Jertih dan Timbalan Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Terengganu dijangka bertanding Ketua Pemuda Besut


Azizul Jasmi...                                    Zahari Mat..

Oleh: Mohammad Ishak 

Bahan pemilihan kepemimpinan Pemuda Umno Bahagian Besut mula dirasai apabila dua tokoh dikalangan pemuda bahagian itu masing-masing sudah menawarkan diri bertanding merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO Bahagian itu Oktober ini.

Dua tokoh terbabit ialah, Azizul Jasmi Mohamad,38, dari Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jertih dan Zahari Mat,31. dari DUN Hulu Besut yang bakal menyaksikan pertandingan satu lawan satu. 

Pertandingan jawatan Ketua Pemuda Besut sudah pasti akan berlaku kerana penyandanya, Mohd Mahdi Musa yang kini selaku ADUN Kota Putera, akan melepaskan jawatan itu kerana cukup umur.

Azizul berlelulusan BA Syariah Universiti Malaya (UM) antara tokoh pemuda yang disebut-sebut sebagai bakal pengganti Mahdi kerana beliau dianggap mampu memimpin pergerakan itu masa kini.

Beliau yang juga Pegawai Khas kepada ADUN Jertih,Muhamad Pehimi Yusof memegang jawatan Ahli Jawatankuasa Pemuda Bahagian selama tinggal penggal berturut-turut sudah menyatakan kesediaan untuk bertanding jawatan berkenaan selepas Mahdi melepaskan jawatan iaitu.

Selain aktif dalam pergerakan pemuda Azizul dilihat calon berpotrensi menggantikan Mahdi kerana beliau juga aktif dalam belia dan menyandang jawatan Pengerusi Majlis Belia Daerah Besut.(MBDB).

Manakala Zahari, yang kini Timbalan Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Terengganu, turut, menawarkan diri sebagai Ketua Pemuda UMNO Bahagian Besut pada pemilihan parti itu, Oktober ini.
Zahari, anak kelahiran Kampung Lubuk Kawah, Hulu Besut, seorang lagi tokoh muda berkalibar kerana mempunyai hubungan rapat dengan belia dan pelajar yang diharap dapat memimpin pergerakan itu. Beliau yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Seni, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), berkata, keputusannya itu bagi memperbaharui keupayaan kepimpinan agar lebih matang, pro aktif dan bersifat terbuka.

 “Harapan saya mahu menawan hati orang muda bersama UMNO khususnya pengundi luar dan para pelajar di universiti serta institusi pengajian tinggi lain,” Katanya.

Zahari yang juga bekas pemimpin pelajar di Unimas sekitar tahun 2003 hingga 2004 sehingga mendapat Anugerah Sri Kenyalang Unimas.

Selain itu, beliau juga memegang jawatan Yang Dipertua Gagasan Daerah Kuala Terengganu dan pernah berkhidmat sebagai Pegawai di Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK) di Besut.