Halaman

15 August 2013

Tradisi ziarah kubur masih diamalkan

Oleh: Suriati Ali 

Tradisi melawat tanah perkuburan saudara-mara terdekat pada `hari raya enam’ atau 8 Syawal setiap tahun terus kekal di kalangan umat Islam di Terengganu.

 Bermula jam 7.30 pagi kebanyakan umat Islam mula keluar rumah untuk mengunjungi kubur saudara mara dengan membawa keluarga masing-masing.

Ada yang tinggal di luar daerah sanggup mengambil cuti semata-mata mahu bersama-sama menziarah kubur saudara terdekat terutama arwah ibu, bapa atau adik beradik.

 Mereka tidak mahu ketinggalan menghidupkan suasana itu bersama mereka yang masih hidup.

Tinjauan di beberapa tanah perkuburan di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Rakit dan DUN Tepoh, mendapati ada di antara mereka membawa bekalan makanan seperti nasi minyak, nasi dagang, nasi himpit., ketupat, lemang, tapai dan kuih muih..

 Selepas selesai membaca doa, tahlil , surah Yasin dan tidak ketinggalan membersihkan kubur, mereka yang mengunjunginya bersama-sama berkongsi juadah dan manjamu selera di pondok rehat atau wakaf yang disediakan.

 Puan Shamsiah Ismail, dari Pekan Pahang, 55, berkata dia sanggup datang dari jauh bersama enam ahli keluarga lain ke Tanah Perkuburan Kampung Pagar Ubi, semata-mata mahu menziarah kubur arwah ibu dan bapa.

 “Sekurang-kurangnya apa yang diamalkan ini mampu mengingatkan kita, terutama kepada anak-anak mengenai kejadian dan kebesaran Allah,” katanya.

 Salmiah Awang, 42, hampir setiap tahun dia dan keluarga, tidak ketinggalan menziarahi kubur arwah ayah dan kakak yang sudah lama meninggal dunia. 

“Pendekatan itu mampu menyuburkan ingatan saya dan anak-anak kepada mereka yang sudah tiada,” katanya.