Halaman

24 April 2014

JPNT Anjur Pertandingan Pidato

Jabatan Penerangan Negeri Terengganu (JPNT) akan menganjurkan Pertandingan Pidato 1 Malaysia 2014 peringkat negeri di Dewan Aspirasi, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dungun.

 Pemangku Pengarah Jabatan itu, Mustaffa Abd Kadir, berkata pertandingan yang akan diadakan pada 29 April itu disertai 11 peserta terdiri daripada bukan Melayu iaitu India, Cina, Iban, Melanau dan Timor.

 Lima tajuk disediakan berkaitan isu semasa iaitu Kreativiti dan Inovasi Pencetus Kecemerlangan Bangsa; Transformasi Membentuk Negara Sejahtera; Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) Pemangkin Ekonomi Negara, Resionalisasi Subsidi Ke Arah Negara Yang Lebih Mampan dan Mengawal Kenaikan Harga Barangan Tanggungjawab Bersama.

Katanya, pertandingan yang dianjurkan setiap tahun bermula 2011 itu bertujuan meningkatkan kesedaran, pengetahuan dan kefahaman orang ramai mengenai dasar negara khususnya Gagasan 1Malaysia dan memupuk serta menyuburkan semangat pepaduan dikalangan anggota masyarakat.

 “Pihak kami berharap pertandingan ini dapat memperkasakan penggunaan Bahasa Melayu oleh pelbagai kaum dan kehidupan harian serta meningkatkan rasa kecintaan kepada negara.

 “Pertandingan kali ini menawarkan hadiah keseluruhan RM4500 dengan juara menerima RM1,500, kedua (RM1,000), ketiga (RM500) dan lima hadiah saguhati RM300 bagi setiap peserta,” katanya.

Pertandingan itu bakal dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Tranformasi Kerajaan, Komunikasi dan Multimedia Negeri, A Latiff Awang.